BIM مدلسازی سه بعدی نیست.

یک مدل سه بعدی BIM نیست. صرفاَ با ساخت یک مدل سه بعدی از مدلسازی اطلاعات ساختمان بهره نبرده ایم. اگر یک مدل سه بعدی با نرم افزارهایی مثل AutoCAD طراحی کنیم به این معنی نیست که یک مدل با ویژگی های BIM داریم. دلیل این تفاوت هوشمند نبودن مدل های سه بعدی است؛ مدلی که هوشمند نباشد اطلاعاتی درباره پروژه به بیننده نمی دهد. در این مدل های سه بعدی غیرهوشمند، برای درک صحیح هر یک از عناصر باید آن را فقط برمبنای ویژگی های هندسی اش تفسیر کرد. به عبارت دیگر، هیچ داده و اطلاعات هوشمندی بجز ویژگی های هندسی مدل وجود ندارد.

تصور کنید بخواهیم عناصر یک مدل سه بعدی را هوشمند کنیم؛ مثلاً جنس درها، پنجره ها و دیوارها را مشخص کنیم. درست همین جاست که مدل سه بعدی ساده ما تبدیل به یک مدل BIM می شود البته از نوع بسیار ساده آن. همین مثال ساده تفاوت مدلسازی سه بعدی و مدلسازی اطلاعات ساختمان را بخوبی نشان می دهد.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۱۴_۱۸-۳۶-۰۶

نمونه ای از تجهیزات بوستر پمپ آتش نشانی که توسط مهندسین خلاق و توانمندگروه مهندسین موفق در قالب BIM طراحی شده است.

BIM همان رویت (Revit) نیست.

اگر یک عقیده مشترک بین تمام فعالان صنعت طراحی و ساخت و ساز وجود داشته باشد، دستگاه بازاریابی قدرتمند اتودسک است. وقتی کسی به شما می گوید که یک طراحی CAD انجام داده از او نمی پرسید ” با کدام نرم افزار؟”. همه ما می دانیم که دوست یا همکارمان به احتمال زیاد از نرم افزارهای اتودسک استفاده کرده است. همین روند وارد حوزه مدلسازی اطلاعات ساختمان هم شده و اصطلاحات مدلسازی اطلاعات ساختمان و رویت تقریباً قابل تعویض و جابجایی شده اند. دقت داشته باشید که نرم افزار رویت یکی از قویترین ابزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان است اما تنها ابزار موجود نیست. در واقع شما می توانید با نرم افزار رویت یک مدل سه بعدی کامل بسازید بدون اینکه کار مدلسازی اطلاعات ساختمان انجام داده باشید.

 

منبع: مهندس مهدی شهر جردی

 

Mobile:09121612959

Telegram channel:https://t.me/cleanroom

Website: https://www.shahrjerdi.ir/

Telegram Group

https://t.me/joinchat/BbJTAUPc3rAdIN-UlLoTlQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *