سیستم گرمایش از کف برقی

یکی از انواع سیستم های گرمایش از کف، سیستم گرمایش از کف برقی است که علاوه بر اینکه از سیستم های گرمایش سنتی مانند گرمایش های مرکزی کارآمدتر بوده و هزینه و اتلاف انرژی کمتری دارد، از دیگر سیستم های گرمایش از کف نیز کارآمد تر و ارزانتر بوده و نصب راحت تری دارد.

تاریخچه سیستم های گرمایش از کف:

سیستم های گرمایش از کف، برای اولین بار در کره شمالی امروزی کشف شد. تصور میشود که این سیستم گرمایشی 5000 سال قبل از میلاد اختراع شده اند. به این صورت که در هنگام روشن کردن آتش برای پخت و پز، شعله به دلیل وجود داشتن دودکش در کنار کوره به صورت افقی گسترش می یافت. اگر قرار بود دود به سمت بالا حرکت کند، خیلی زود خاموش می شد و نمیتوانست در بازه زمانی کافی برای پخت غذا روشن بماند. سپس معابری از زیر اتاق ها عبور می کرد که این معابر، دود و شعله را برای گرمایش اتاق ها هدایت میکرد.

تصور شده است که در 900 سال قبل از میلاد کره ای ها از دو کوره استفاده می کردند، یکی برای پخت و پز و دیگری برای گرمایش اتاق ها. تا سال 500 میلادی ، تفاوت محسوسی در مقایسه سیستم های گرمایش از کف آسیا و اروپا وجود داشت. سیستم گرمایشی اروپاییان که انتخاب می کردند سیستم آتش باز بود در حالی که گرمایش از کف در آسیا حتی بیشتر توسعه می یافت. خانه های طبقه بالا و کاخ ها از شکل پیچیده تری از گرمایش از کف تا حدود سال 700 میلادی استفاده می کردند.

اگرچه سیستم گرمایش از کف یک اختراع بسیار مدرن به نظر می رسد ، اما سابقه سیستم های گرمایش از کف هزاران سال طول می کشد. با توجه به گذشته و نحوه کار سیستم های گرمایش از کف ، می توان نتیجه گیری کرد که چرا امروزه اینگونه سیستم های گرمایشی محبوب هستند. سیستم گرمایش از کف همچنین می تواند به عنوان یک سیستم جایگزین برای سایر روش های گرمایش معمولی مانند سیستم های گرمایش مرکزی که از رادیاتور استفاده می کنند ، استفاده شود. معمولاً از توزیع گرمای یکنواخت بیشتری لذت خواهید برد و در اتاق گرم شده هیچ لکه سردی وجود نخواهد داشت!

کاربرد سیستم های گرمایش از کف:

امروزه دو نوع سیستم گرمایش از کف وجود دارد. سیستم گرمایش از کف مرطوب و سیستم گرمایش از کف برقی. سیستم مرطوب با استفاده از لوله کشی در زیر کف ، آب گرم را پمپاژ می کند در حالی که در سیستم گرمایش از کف برقی ، از سیم پیچ های برقی که در زیر کف قرار گرفته اند استفاده می شود.

گسترش سیستم های گرمایش از کف برقی مبتنی به این امر است که نه تنها در ساختمان های در حال ساخت قابل استفاده هستند، بلکه به سادگی می توان روی ساختمان ها و ملک های قدیمی نیز نصب شوند و باعث حذف رادیاتورها و تامین فضای بیشتر در اتاق شوند.

سیستم های گرمایش از کف برقی، در هرجایی که بتوان یک منبع تامین انرژی قرار داد، قابل نصب است. البته بهتر است که این سیستم ها را به دلیل هزینه بیشتری که نسبت به گرمایش مرکزی دارد، تنها در یک اتاق یا سرویس های بهداشتی نصب کرد.

تحقیق ها نشان داده که خانه هایی که از این سیستم گرمایشی استفاده کرده اند، آنرا فقط در یک اتاق به کار برده اند و بیشتر در دستشویی ها(63%) و یا آشپزخانه ها (32%) نصب کرده اند. در این نوع گرمایش، سیم های برق بدون داشتن الگوی مشخص و به هرصورت قابل نصب بر روی کف هستند و برای اتاق هایی که دارای اشکال هندسی پیچیده و نامتقارن هستند بسیار مناسب است.

همچنین از سیستم گرمایش از کف برقی در هر مکانی که دسترسی به سوخت های فسیلی وجود ندارد می توان استفاده کرد.

از این سیستم در معابر و راهگاه ها برای جلوگیری از یخ زدگی و ذوب برف و یخ نیز استفاده می شود.

انواع سیستم های گرمایش از کف برقی:

سیستم گرمایش از کف برقی در نوع شکل کابل های الکتریکی و موکت ها یا مت های گرمایی وجود دارند. این امر که از کدام یک استفاده شود بستگی به پروژه مربوطه دارد. لازم به ذکر است که از نظر سرعت نصب و کارآیی کابل ها و موکت ها با یکدیگر تفاوتی ندارند.

برای مثال اگر سیستم گرمایش از کف برقی را بخواهیم برای اتاقی نصب کنیم که در وسط آن اجسام ثابتی مانند ستون، وان حمام و یا کمد وجود دارد، لازم است از کابل های الکتریکی انعطاف پذیر استفاده شود تا هنگام نصب بتوان این اجسام را دور زد و به طور یکنواخت سطح زمین را کابل کشی کرد. سیستم گرمایش از کف Loose Wire قابلیت انعطاف پذیری بسیار خوبی برای مناطق بی نظم شکل دارد. کابل گرمایش را می توان در اطراف مبلمان اتاق ، چه در حوضچه و توالت در حمام و یا ماشین لباسشویی و یخچال در آشپزخانه ، مانور داد. سیم شل را می توان روی کفهای زیرین بتونی ، و همچنین مستقیماً روی تابلوهای عایق بندی قرار داد.

 

شکل1-سیستم گرمایش از کف برقی به وسیله کابل های الکتریکی

برای اتاق هایی با اندازه های بزرگتر و اشکال نرمال و معمول، از مت استفاده می شود. به این صورت که به راحتی رول های مت باز شده و کف زمین را پوشش می دهند.

شکل2- سیستم گرمایش از کف آشپزخانه بوسیله مت گرمایشی

 

از انواع مت های گرمایشی می توان به نمونه های sticky mat  ها ، foil heater ها اشاره کرد.

foil heater یا بخاری فویلی یک تشک گرمایشی ایده آل برای استفاده در کف های متحرک مانند فرش ها است. یک مزیت بزرگ بخاری فویل این است که نصب “خشک” و بدون نیاز به چسب یا کف را فراهم می کند. اگر بخواهید بخاری فویل با نوع کف نرم تری مانند موکت نصب کنید ، باید آن را در کنار سیستم های عایق بندی شده زیر لایه نصب کنید تا یک راه حل گرمایش از کف با ثبات و کم مصرف باشد.

شکل3- گرمایش از کف بوسیله foil heater

سیستم StickyMat یک گزینه محبوب گرمایی برای مقاوم سازی در یک خانه موجود به عنوان بخشی از بازسازی یک اتاق است. این سیم مجهز به یک سیم گرمایشی برقی فوق العاده نازک است که بدین معنی است که سطح کف را به وضوح تغییر نمی دهد و از پشت خود چسبی برای اتصال ایمن به کف زیر استفاده می کند. سیم گرمایی از پیش چیده شده و از قبل چسبیده به نصب کننده این امکان را می دهد تا تمرکز کامل خود را بر روی قرار دادن تشک به طور صحیح ، سریع و کارآمد بگذارد. حتی اگر هنگام نصب تشک اشتباهاتی انجام شود ، خصوصیات چسب اجازه می دهد تا بدون از بین رفتن چسبندگی ، مجدداً جابجا شده و به سطح بچسبد. StickyMat در دو نوع قدرت مختلف ، 150 وات در مترمربع و 200 وات بر متر مربع در دسترس است که سطح دقیق خروجی گرما را برای نیازهای شما ارائه می دهد.

 

شکل 4- مت های چسبنده یکی از انواع تجهیزات گرمایش از کف برقی

اجرای سیستم گرمایش از کف برقی:

در سیستم گرمایش از کف برقی، یک سری سیم های  الکتریکی و یا موکت های گرمایی ، زیر یا در میان کفپوش نصب می شوند تا یک محیط یا اتاق را گرم کنند. نیروی سیستم گرمایشی برای نصب در یک محیط از 100 تا 200 وات متغیر بوده و بستگی به موارد زیر دارد:

  • اندازه و شکل هندسی اتاق
  • عایق بودن اتاق
  • جنس کفپوش زیر سیستم گرمایی
  • جنس کفپوش نصب شده روی سیستم گرمایی

معمولا این سیستم روی یک سطح عایق نصب می شوند تا از انتقال گرما به سمت پایین جلوگیرری شود و تمام حرارت بدون اتلاف به سمت بالا حرکت کرده و محیط را گرم کند.

سیم های الکتریکی و موکت ها بعد از نصب روی کف، به یک منبع تامین کننده برق متصل شده و سنسوری نیز در این سیستم وجود دارد تا دما به طور کاملا صحیح تنظیم شود.

همچنین در این سیستم از یک ترموستات استفاده می شود تا علاوه بر تنظیم و کنترل دما قابلیت پیش فرض روشن ماندن و یا خاموش شدن سیستم را نیز انجام دهد.

مزایای این سیستم:

از مزایای سیستم گرمایش از کف برقی نسبت به دیگر سیستم های گرمایش از کف، می توان به نازک بودن سیستم و عدم تغییر ارتفاع زیاد در سطح نام برد. همچنین این سیستم نیاز به لوله کشی برای هدایت آب و گرما ندارد.

از دیگر مزایای سیستم گرمایش از کف برقی:

  • نصب سیستم بسیار آسان است و تنها لازم است سیم کشی توسط متخصص انجام شود و بقیه مراحل آماده کردن سطح زمین و عایق کاری توسط هرکسی قابل استفاده است.
  • سرعت نصب و راه اندازی بسیار بالا
  • چون حرکت گرما به سمت بالا بوده و همواره دما در این سیستم توسط ترموستات کنترل می شود، اتلاف انرژی خیلی کم می باشد.
  • قابل استفاده زیر همه نوع کفپوش و سطح است.
  • مناسب برای اتاق های خشک و یا مرطوب است.
  • گرمایش یکنواخت محیط. به این صورت که در گرمایش سنتی مانند پکیج های گرمایشی، نزدیک رادیاتورها گرم بوده و دور از آنها هوا سرد میشود اما این مشکل در سیستم گرمایش از کف برقی وجود ندارد و هیچ نقطه سردی در فضا وجود نخواهد داشت.
  • نسبت به رادیاتورها بسیار کارآمدتر هستند زیرا سیستم ها گرمایش سنتی برای گرم کردن اتاق تا دمای مناسب لازم است رادیاتورها و یا بخاری با دمای بسیار بالایی مثلا 65 تا 75 درجه سلسیوس کار کنند اما دمای لازم سیستم های گرمایش از کف 29 درجه است که آن هم بستگی به عوامل مختلف مثل عایقکاری اتاق و اندازه آن دارد.
  • مکانیزم هدایت گرما به سمت بالا باعث می شود تا برخلاف رادیاتورها، هیچ جریان هوای ناخواسته ای در محیط بوجود نیاید.
  • گرمایش از کف برقی دما را بیش از اندازه بالا نمیبرد چون قابلیت تنظیم دمای دقیق بوسیله ترموستات را دارا است.

معایب این سیستم:

از معایب این سیستم گرمایشی می توان به مصرف بالای برق آن اشاره کرد که با بهینه سازی می توان این مصرف را کاهش داد.

از دیگر معایب سیستم گرمایش از کف برقی هزینه تجهیزات و راه اندازی بالا نسبت به روش های گرمایش مرکزی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *