کاربرد های تکنولوژی BIM

تکنولوژی BIM  به عنوان روش نوین در کل چرخه ی حیات یک پروژه (Life Cycle    مورد استفاده قرار می گیرد ، از مرحله مطالعات اولیه و فاز 1( امکان سنجی پروژه Feasibility  ) تا نهایتا مرحله تخریب ( Demolition ) یک پروژه  از تکنولوژی BIM  استفاده میشود.

به اعتقاد بسیاری از طراحان و متخصصان این تکنولوژی جذابترین وکلیدی ترین قسمت آن فاز طراحی در هر پروژه است .با استفاده از این تکنولوژی میتوان به بهینه سازی مصرف سوخت،به حداقل رساندن مصرف انرژی، آنالیز روشنایی داخلی و خارجی و مهمتر ار همه استفاده بهینه از نور طبیعی و ساخت انیمیشن در ساعت های مخنلف سال در هر نقطه از کره زمین،چگونگی تاثیر انرژی باد بر روی بناها ،بررسی نیروهای سازه ای و طراحی سازه با دقت و کمترین خطای محاسباتی به انجام رسانید.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۱۰_۱۷-۲۲-۳۰

کاربرد های تکنولوژی BIM

مهمترین ویژگی های تکنولوژی BIMدر فاز طراحی و ساخت عبارت است از:

تجسم و مصور سازی (Visualization) :

یکی از کاربردی ترین فوائد مدل های 3 بعدی افزایش قابلیت تجسم و فهم بصری در کلیه اعضای مرتبط با پروژه ( از کارفرما تا بهره بردار ) می باشد.و این فهم کمک میکند تا ارتباط بهتری بین کارفرما و مهندسین و سایر افراد فعال در پروژه بر قرار شود.

2- همکاری (Collaboration  ) :

همکاری بین اعضای مختلف تیم پروژه اعم از مالک ، مهندسین طراح , مهندسین مجری و بهره برداران ار همان مراحل اولیه شروع میشود.

کاربرد های تکنولوژی BIM

هماهنگی سایت ( Site coordination):

این تکنولوژی نقش بسیار کلیدی در مدیریت هدفمند پروژه های ساختمانی دارد و کمک به کنترل و افزایش ایمنی ، مدیریت در اجرای دقیق در تمام مراحل و …. می نماید . با استفاده از این تکنولوژی و استفاده از اپلیکیشن های مرتبط میتوان تمامی عملیات روزمره در اجرا را شبیه سازی نمود.

حذف (Elimination  ) :

تکنولوژی BIM کمک بسیار شایانی در کاهش ناهماهنگی هاو ناسازگاری های فنی ، کاهش اتلاف و از بین رفتن مصالح و نیروی های فنی و در نهایت کاهش ریسک در پروژه خواهند نمود .

ساخت (Fabrication  ) :

تکنولوژی BIM در صنعت ساختمان به عنوان یک انقلاب بزرگ شناخته می شود به صورتی که بسیاری از تولید کنندگان با بهره گیری از اطلاعات مدل های ایجاد شده ،دقت خود را در ساخت به نحو قابل توجهی بالا برده اند.

کاربرد های تکنولوژی BIM

استفاده از مدل های BIMدر صنعت ساخت عبارت است از:

الف- ساخت اسکلت و سازه ها

ب- اجزا الکتریکال و مکانیکال

ج –قطعات پیش ساخته بتنی

د –سیستم های شیشه ای داخلی و خارجی ساختمان

ه – طراحی داخلی و دکوراسیون کردن فضاهای مختلف

قطعات و ساختمان های پیش ساخته (Prefabrication) :

با استفاده از این تکنولوژی میتوان ، کاهش زمان ساخت و ساز و نیز افزایش دقت و کیفیت را در صنایع پیش ساخته به ارمغان آورد . با فراگیر شدن این تکنولوژی ، صنایع پیش ساخته در حال هماهنگ کردن نرم افزار های خود با آن بوده به صورتی که بسیاری از ماشین های CNC  ( Compute Numerical Control  ) امروزی  قابلیت هماهنگ شدن با مدل های BIM   و تولید محصولات خود را دارا هستند.

نمونه ای از کاربرد های این تکنولوژی عبارت است از:

1-طراحی و ساخت سازه های پیش ساخته و پیچیده بتنی و فلزی

2-دیوارهایCurtain wall

3-دیوار های پیش ساخته

4-تجهیزات الکتریکی و مکانیکی پیش ساخته

کاربرد های تکنولوژی BIM

تخمین و مدیریت هزینه ها (Cost estimation  ) :

یکی از قابلیت های قدرتمند و قابل استخراج از مدل های BIM ، کمک به بحث متره و برآورد پروژه ها می باشد.

شناسایی تداخلات و گزارش دهی (Clash detection and reporting) :

امکان شناسایی تداخلات مدل های مختلف ایجاد شده در گروه طراحی پروژه ( معماری ، سازه ، مکانیکال ، الکتریکال ) از کاربرد های مهم و قابل ذکر در BIMمی باشد. طراحان طرح های خود را به صورت مدل های جداگانه در اختیار مدیران پروژه قرار می دهند . این مدل ها قابلیت ادغام شدن با یکدیگر و تشکیل یک مدل واحد از پروژه را دارا می باشند. در واقع می توان قبل از شروع هر عملیات تمامی فرآیند های آتی را در محل های مورد نظر به صورت شبیه سازی شده مشاهده نمود و در صورت تداخل هر یک از اعضا با یکدیگر آن مشکل را برطرف نمود.

 

 

کاربرد های تکنولوژی BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *