طراحی تاسیسات بیمارستان

تهویه مطبوع در بیمارستان ها سبب شده است که طراحی تاسیسات مکانیکی یک بیمارستان از اهمیت و پیچیدگی هایی برخوردار باشد . لذا رعایت تمامی اصول و استاندارد های بین المللی الزامی میباشد، از طرفي بحث درمان بيمار در کنار ايجاد شرايط آسايش انسانها نيز از نکات اساسي تهويه مطبوع در بيمارستان است.

تهويه مطبوع تمامي فضاهاي يک بيمارستان اعم از اتاقهاي عمل ، جراحي ، ريکاوري ، بخش هاي بستري ، آزمايشگاهها و … شامل گرمايش در زمستان و سرمايش در تابستان را است . دما ، رطوبت،نیاز به هوای تازه در یک محیط در بعضی فضاها بسیار مهم و حیاتی است و در بعضی فضاها این نیاز غیر ضروری تر میشود.

براي آشنايي با نحوه طراحي و انتخاب سيستم هاي مناسب تهويه مطبوع در بيمارستان ابتدا بايستي با مباني طرح آشنا شويم .

الزامات خارجی طرح براي شهري که قرار است بيمارستان در آن احداث گردد عبارت است از:

دما و رطوبت هوا در فصل های مختلف سال و بر اساس معيارهاي آماري،دمایی براي زمستان و همچنين براي تابستان براي آن شهر تعيين نمود. شايان ذکر است که يکي از روشهاي آماري معيار 79( 1/2 )درصد براي زمستان و 2(1/2 )درصد براي تابستان است . براي مثال در زمستان طرح خارج را براي مشهد 58 , F11 درصد رطوبت در نظر مي گيرنند . يعني 79(1/2 )درصد زمانهاي فصل زمستان دما از اين عدد بالاتر است و همچنين در تابستان طرح خارج مشهد داراي دماي خشک F79 و دماي رطوبت 99 F يعني فقط 2(1/2 )درصد کل زمانهاي فصل تابستان دما از اين عدد بالاتر است .

dsc01431

الزامات داخلی طرح عبارت است از:

کنترل دما و رطوبت و استفاده از تهويه مطبوع براي معالجه و درمان بيماران بسيار موثر و مفيد است . براي مثال تامين محيط گرم براي مدت نسبتا طولاني سبب بهبود بيماران مبتلا به روماتيسم مي گردد . همچنين در بيماران قلبي که سيرکولاسیون خون جهت دفع حرارت از بدن به خوبي عمل نمي کند، توصيه مي شود ، در شرائط آب و هوايي مناسب که سبب دفع حرارت از بدن توسط تشعشع و تبخير مي گردد ، قرار گيرند . تمامي موارد فوق بيانگر اين مطلب است که بحث تهويه مطبوع در بيمارستان علاوه بر ايجاد آسايش انسان هدف درمان را نيز دنبال مي کند . همچنين فرق عمده سيستمهاي تهويه بقيه ساختمانها با بيمارستان اين است که شرايط طرح داخل بايستي شرایط تميز و عاري از عفونت و آلودگي باشد .

براي دستیابی به اين هدف بايستي مسير حرکت هوا در تمامي فضاها کنترل شود . فيلتراسيون هوا و خارج نمودن هواي محيط هاي کثيف و بودار نيز از وظايف طراحان تاسيسات بيمارستان است . معمولا حساسيت موارد فوق در بيمارستان هايي که داراي بخش سوختگي هستند بيشتر است ، سوختگي سبب ايجاد ضعف شديدي در بدن مي شود .

در اينجا لازم است به اين نکته اشاره شود که براي گرمايش و سرمايش فضاهايي مانند آمفي تئاتر و کتابخانه و سالن هاي غذاخوري بيمارستان نيز از هواساز استفاده میکنیم.

 

اطلاعات بیشتر: https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *