BIM یک تکنولوژی است

 BIM،یک نمونه ی دیجیتالی است از مراحل طراحی و ساخت یک بنا که در جهت همکاری و تعامل بین کلیه ی افراد درگیر در چرخه ی ساخت یک پروژه به وجد آمد. به بیان ساده شبیه سازی کلیه ی فرآیند ساخت و طراحی که در یک پروژه انجام میشود به وسیله دستورات و فرمان های موجود در BIM؛ این شبیه سازی قبل از اجرایی شدن پروژه سبب میشود که میزان خطا در اجرا و هزینه جبران خطاها و اشتباهات حین پروژه به حداقل برسد.

ویژگی هایی که یک پروژه در این تکنولوژی دارا است شامل :

1 –دیجیتالی بودن .

 2 –سه بعدی بودن پروژه. (3D)

 3 –قابل اندازه گیری ، دارای بعد و پارامتریک میباشد . (Measurable And Parametric)

4 –قابل دسترس برای کلیه ی عوامل دخیل در پروژه بودن.

BIM یک تکنولوژی است

تعریف اشیاء و اجزاء پارامتریک : Parametric Objects)

 یکی از تفاوت های عمده ای که بین تکنولوژی BIM و مدل سه بعدی در روش سنتی وجود دارد درک اجزای پارامتریک در تکنولوژی BIM است.

1-این اشیاء (Objects)شامل اطلاعات کامل و جامع از نمونه واقعی خود می باشند.

2-اشیا و تجهیزاتی که در این روش ساخته میشوند کاملا یکپارچه و عاری از هرگونه خطا و تناقض هستند. به طور مثال نمای از بالای جسم (Plan view  ) و نمای کناری آن (elevation View )بایستی با یکدیگر کاملا هماهنگ ، یکسان و خالی از هرگونه تناقض باشد ، و همچنین در صورت تغییر در یکی از قسمت ها تغییر به صورت اتوماتیک در قسمت های دیگر پروژه هم اعمال میشود و نیازی به اصلاح در تک تک نما ها و قسمت ها نیست.

3-این مدل ها قابلیت اصلاح و تغییر حین اتصال به قسمت های دیگر پروژه را دارند. به طور مثال یک در به صورت اتوماتیک در دیوار جاگذاری میشود (در صورت تناقض در قرارگیری و اختلاف بین پارامتر های دیوار و درب اخطار داده شود).

BIM یک تکنولوژی است

4-درپروژه هایی که دارای طبقات یا سطوح مختلف هستند که روی هم قرار میگیرند و نیاز است که در آخر همه آنها به صورت یکپارچه دیده شوند از، (Levels  ) بندی استفاده میکنیم.به طور مثال در یک پروژه با تعداد طبقات بالا از (Levels  ) بندی استفاده میکنیم و هر (Level  ) را به یک طبقه اختصاص میدهیم.

5-امکان تعریف روابط خاص و قانون و محدودیت (Rule and constraint  )بین ابعاد و اندازه های یک شئ و یا مجموعه شئ وجود داشته باشد تا در صورت تجاوز از آن امکان تغییر شئ وجود نداشته باشد . به طور مثال با توجه به ابعاد و اندازه های درب در یک کارخانه خاص ، امکان تعریف و تغییر در محدوده ی تولیدی کارخانه وجود داشته باشد.

6-و در آخر این تکنولوژی قابلیت این را دارد که اطلاعات کامل و جامعی در تمامی قسمت های پروژه به ما بدهد از میزان آجر به کار رفته در بنا تا محاسبه بار حرارتی در قسمت های مختلف ساختمان یا مثلا در بخش تاسیسات مکانیکی هر شئ که ساخته میشود مشخصات سازه ای (Structural  )، مواد تشکیل دهنده ( Material  ) ، اطلاعات مربوط به آکوستیک جسم ، اطلاعات انرژی سنجی (Energy Data  )و ….. خاص خود را دارد و این نرم افزار قابلیت محاسبه تمامی آنها را دارد.

BIM یک تکنولوژی است

نمونه 3ی دیگ های بخار
(نمونه پروژه طراحی و اجرا شده توسط گروه مهندسین موفق)

چه مواردی تکنولوژی BIMنمی باشد ؟

1-  مدل های سه بعدی که تنها برای نشان دادن فرم و شکل جسم یا شی طراحی میشنود و هیچ یک از پارامترهای اندازه ای شی را ندارند به طور مثال کابینت طراحی شده در مدل 3d ممکن است دارای اندازه واقعی کابینت نباشد و فقط نمایانگر شکل ظاهری آن باشد. همچنین نرم افزار Google’s sketchup ولی کاربرد بسیار محدودی در زمینه ی آنالیز های مرتبط با بنا را دارد.

2-  مدل هایی که امکان تغییر در یک نما (View )از نرم افزار را دارند ولی با اعمال تغییر در یک نما ، دیگر نماها به صورت اتوماتیک تغییر پیدا نمیکنند.

و بسیاری تفاوت های دیگر که ما در این مقاله به 2 تا از تفاوت ها بسنده کردیم.

BIM یک تکنولوژی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *