کندانسور

کندانسور یا تقطیر کننده دستگاهی است که از لوله های (کویل) پر پیچ و خمی تشکیل شده که مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور در آن به سه روش حرارت خود را از می دهد و به مبرد مایع تبدیل می شود که این سه روش عبارتند از :

۱ . آب خنک

۲ . هوا خنک

۳ . تبخیری

که اگر سیال خنک کننده کندانسور، آب باشد به آن کندانسور آبی می گویند. اگر سیال خنک کننده هوا باشد، به آن کندانسور هوایی و اگر تقریبا ترکیبی از این دو باشد به آن کندانسور تبخیری گفته می شود.

چنانچه کندانسور آبی در چیلری استفاده شود به آن چیلر آب خنک و اگر کندانسور هوایی در چیلری استفاده شود، به آن چیلر هوا خنک گفته می شود.

در نوع آب خنک، پس از اینکه آب خنک کاری حرارت مبرد را گرفت به برج خنک کننده ارسال می کند تا در برج مجددا خنک شده و به کندانسور برگردد تا دوباره حرارت مبرد را بگیرد و این سیکل دائما ادامه خواهد داشت.

در نوع هوا خنک، یک فن هوا را از روی کویل ها عبور داده و آن را خنک می کند تا مبرد حرارت خود را از دست بدهد.

کندانسور قسمتی از سیکل تبرید تراکمی است.

انواع کندانسور

انواع آن از لحاظ نوع سیال واسطه که حرارت را از مبرد می گیرند، بر سه نوع هستند :

۱ . کندانسور آبی

این نوع معمولا در چیلر آب خنک استفاده شده و با استفاده از سیال آب ، گاز مبرد را تبدیل به مایع می کند و در انواع زیر ساخته می شود :

نوع پوسته و لوله

که از یک دسته لوله افقی موازی تشکیل شده که در داخل آنها سیال آب جریان داشته و در پوسته اطراف آن ، گاز داغ مبرد عبور داده می شود.

در برخی از انواع این نوع کندانسورها سطح لوله ها دارای پره هایی جهت افزایش سطح حرارتی است.

مشکل جزئی آنها رسوب املاح آب در داخل لوله های مسی است که باعث بالا رفتن فشار رانش می گردد. در حال حاضر به روش های گوناگون می توان این رسوب را از درون لوله ها جدا نمود که با پیشرفت علوم مهندسی شیمی روش های قابل قبول و با اطمینانی ابداع شده است.

مزیت کندانسورهای پوسته و لوله در مقایسه با انواع دیگر، سادگی و آسان بودن ساخت آنها است.

این نوع سال هاست که به طور گسترده در صنعت تهویه مطبوع ایران استفاده می شود.

shell-and-tube-condenser

نوع پوسته و کویل

در این نوع یک کویل که ممکن است از لوله های حلزونی یا مارپیچ تشکیل شده باشد در داخل یک پوسته استوانه ای قرار دارد. در داخل کویل مارپیچ آب و در داخل پوسته گاز مبرد وجود دارد.

shell-and-coil-condenser

نوع دو لوله ای

در این نوع ، یک لوله با قطر کمتر در داخل یک لوله با قطر بیشتر قرار دارد. در داخل لوله داخلی، سیال آب و در فضای بین دو لوله گاز مبرد جریان دارد.

نوع صفحه ای

در این نوع چند لوله با تعدادی صفحه نازک احاطه شده اند و لوله ها و صفحات در داخل یک پوسته قرار می گیرند. از لابلای صفحات گاز مبرد و از درون لوله ها آب خنک جریان می یابد. جنس صفحات معمولا از مس و جنس لوله از آلومینیوم است.

به علت اینکه در کندانسورهای آبی ، سیال آب دائما گرم شده و نیاز به آب خنک برای تبادل حرارتی در آن می باشد، از وسیله ای به نام برج خنک کننده برای خنک کردن آب گرم خروجی از کندانسور استفاده می شود.

۲ . کندانسور هوایی

در کندانسور هوایی یا هوا خنک، برای گرفتن حرارت گاز مبرد، از سیال هوا استفاده می شود. در نوع هوایی ، لوله ها دارای پره یا Fin بوده و هوا به کمک فن روی لوله ها جریان خواهد داشت. در این نوع برخلاف نوع آبی به تجهیزاتی مانند برج خنک کننده نیازی نیست و هوای عبور داده شده از روی لوله ها، حرارت را از مبرد می گیرد.

معمولا در سیستم هایی مانند چیلر هوا خنک ، داکت اسپلیت ، VRF و GHP از این نوع کندانسور استفاده می گردد.

در این سیستم ها، کندانسور هوایی یا به صورت مجزا از سیستم و با لوله کشی مبرد به آن، در محلی مانند پشت بام نصب می گردد و یا در بدنه خود دستگاه تعبیه می شود که در این صورت دستگاه باید در هوای آزاد نصب گردد.

در این نوع برخلاف نوع آبی و تبخیری خطر رسوب و زنگ زدگی تجهیزات وجود ندارد.

نوع هوایی برای مناطقی که رطوبت نسبی هوا بالاست کاربرد بیشتری دارد.

در شکل زیر نوعی کندانسور هوایی (هوا خنک) که در چیلر تراکمی هوا خنک به کار می رود نشان داده شده است.

air-cooled-condenser

۳ . کندانسور تبخیری

این نوع تقریبا ترکیبی از دو نوع بالا و قسمتی از برج خنک کننده است. بدین صورت که مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور در لوله های کندانسور جریان داشته و به کمک آبی که روی آن پاشیده می شود تقطیر می گردد. سپس توسط یک فن در همان مجموعه قسمتی از آب که گرم شده است، خنک می گردد. نوع آبی و هوایی نسبت به نوع تبخیری کاربرد بیشتری دارند.

 

 

 

منبع:https://www.shahrjerdi.ir

5 دیدگاه برای “کندانسور

    1. با سلام
      ضمن سپساس از درج نظر تون
      بسیار خرسند شدیم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفت

    2. سلام دوست عزیز
      از درج نظر شما سپساگذارم
      بسیار خوشنود هستیم که مطالب سایت برای دوستان مفید واقع شد

    1. سپاسگذارم
      نظرات ارزشمند شما دوستان انگیزه قوی و پیشران مدیریت مطالب سایت میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *