انواع مختلف فیلترهای موجود در اتاق تمیز:

قاب یا فریم فیلتر

فریم یا قاب فیلتر ، توانایی نصب چندین فیلتر متفاوت را در یک قاب دارد. نصب آسان و مقاومت بالا در مقابل الکل و اسیدهای ضعیف از ویژگی های قاب فیلترهای شرکت آلپاتک است.
این قاب ها دارای ریل برای نصب ساده هستند.  قاب نگهدارنده یک راه مناسب برای ارتباط با کیفیت فیلترها با سیستم خواهد بود.قاب فیلتر در اندازه های متفاوت و جنس ورق گالوانیزه و فولاد ضد زنگ ساخته می شود.

framefil2

 

فیلتر باکس هپا

تقاضای اصلی صنعت اتاق تمیز، تهویه مطبوع مناسب و کیفیت هوا است. توزیع هوا در این اتاق ها از طریق فیلتر هپا که در نگهدارنده های فیلتر هپا است، تامین می شود. بنابراین انتخاب یک فیلتر هپا مناسب برای یک نگهدارنده ای  که نشتی نداشته باشد و جریان هوا را بدون عبور از فیلتر رد نکند بسیار مهم است. نگهدارنده های فیلتر هپا دارای 3 بخش هستند. فیلتر هپا، جعبه فیلتر( فیلترباکس هپا) و پخش کننده هوا.فیلترباکس ها، براساس استاندارد EN 1882 هستند و با دستگاههای DIN1496 تست و آزمایش می شوند.این فیلترباکس ها با توجه به ابعاد و جنس ساختشان بین 12 تا 47 کیلوگرم وزن دارند. این فیلترباکس ها، در 3 نوع ساخته می شوند که توانایی نگهداری فیلترهای هپا با قاب آلومینیومی یا ام دی اف یا ژل را دارند.

hepfilbox

 

فیلتر هپا فشرده V شکل

فیلترهای V شکل، در کلاسهای E 10,E11,E12,H13 ، اپا و هپا تولید می شوند. این نوع فیلترها به طور معمول گسکت(درزگیر)، ندارند ولی در صورت درخواست قابل تهیه با گسکت نیز هستند. فریم این نوع فیلترها از جنس پلاستیک است و حداکثر تا دمای 75 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. از این نوع فیلترها برای پیش فیلتر و یا فیلتر نهایی در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

hepav

فیلتر هپا با ظرفیت بالا بدون چین خوردگی

فیلترهای هپا با ظرفیت بالا، برای محیط هایی که نیاز به جریان هوا زیاد دارند مورد استفاده قرار می گیرد.این نوع فیلترها چین خوردگی ندارند و این موضوع سبب می شود تا جریان بیشتری را بتوانند از خود عبور دهند.  این فیلترها در کلاس هپا H 14 و H13 تهیه می شوند و بدنه ها از فلز تهیه شده است.

highcapacity

فیلتر هپا و اولپا با گسکت ژل

فیلترهای با کارآیی بالای هپا مدل ژلی،(Gel type HEPA Filter ) برای تامین هوای خالص برای اتاق های تمیز و میزکارهای تمیز در لومینارفلو به کار می رود. این فیلترها  در صنایع میکروالکترونیک، صنایع غذاسازی، داروسازی، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و اتاق های عمل، لومینارفلوها، فیلترهای فن مورد استفاده است.
HC-H14- AMJ- 610*610- FB/MG
دو حرف نخست نوع فیلتر را مشخص می کند. HC فیلتر سقف هپا و UC فیلتر سقف اولپا است. کلاس فیلتر در ادامه مشخص می شود که براساس استاندارد EN1822 است.  در اینجا H14 نشان می دهد فیلتر از نوع هپا و در کلاس H14 است.حرف A جنس فریم فیلتر را مشخص می کند. A آلومینیوم است. حرف بعدی عمق فریم را مشخص می کند.NJ، 80 میلیمتر- J ، 91 میلیمتر-MJ، 104 میلیمتر – LI، 128 میلیمترعددهای بعدی طول و عرض فیلتر را مشخص می کنند. دو حرف بعد وجود محافظ (Face Guard) را در فیلتر مشخص می کند. FB، به معنای آن است که در هر دو سمت محافظ وجود دارد. FC، تنها در سمت تمیز وجود دارد. FD، تنها در سمت آلوده محافظ وجود دارد و یا FW بدون محافظ است.حرف بعدی ارتفاع چین خوردگی فیلتر را مشخص می کند. N یعنی 42 میلیمتر، J، 55 میلیمتر- M، 68 میلیمتر و L یعنی 92 میلیمتر. حرف آخر نیز نوع گسکت را مشخص می کند که در این نوع فیلترها فقط ژل به عنوان درزگیر یا گسکت استفاده می شود. G: Gel

Pictures.gelhepansp-103

فیلتر گازی

فیلتر های سیلندری که به فیلتر گازی مشهورند، نوع دیگری از فیلترهای تولید آلپاتک است. این فیلتر ها، در توربین های گازی و یا کمپرسورهای هوا به کار می روندجنس این نوع فیلترها از نوع پلی استر است و هر دو طرف آن و نیز سر آن با ورق گالوانیزه پوشیده می شود. ویژگیهای این نوع فیلتر به صورت زیر است:به خاطر سطح بزرگ فیلتر، هزینه نگاهداری آن کمتر است و دوره های طولانی تری به کار خود ادامه می دهد.افت فشار کم جریان گاز یا هوا  سبب مصرف انرژی کم می شود.فیلتر از جنس های مرغوب ساخته می شود که عمر طولانی تری را خواهد داشت.قدرت تمیزکنندگی بیشتری دارد.رویه بیرونی و درونی از گالوانیزه است که اجازه عبور جریان خوب هوا را می دهد.گسکت (درزگیر) لاستیکی یا فوم PU از نشتی جریان هوا از کناره های آن جلوگیری می کند.قابلیت نصب ساده ای دارد.
فیلتر گازی (سیلندری) قابل استفاده در صنایع نیروگاهی، توربین های گاز، کمپرسورها، صنایع داروسازی، صنایع غذایی، صنایع ساختمان و مانند آن است. جنسهای مختلف فیلتر برای انواع شرایط محیطی استفاده از این نوع فیلترها را امکان پذیر می کند.

filter-gase

لامینار فلو

سیستم های لامینار فلو برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل کرده و آسایش و رفاه جراح را نیز فراهم نماید.

ویژگی های دستگاه : بدنه دستگاه لامینار فلو برای اتاق های جراحی بیمارستانی شناخته شده از جنس استینلس استیل بوده و فیلتر های هپای استفاده شده در دستگاه از نوع H14 /H13 با قاب فیلتر های آلمینیومی آنودایز شده می باشد سرعت جریان هوا در دستگاه لامینارفلو برای اتاق جراحی بیمارستانی بگونه ای طراحی شده که با سرعت 3/.-2/. متر برثانیه هوا جریان داشته باشد سرعت های بالاتر از 3/. متر بر ثانیه باعث ایجاد سرماخوردگی جراح و سایر پرسنل کادر جراحی و همچنین بیمار می شود و سرعت کمتر از 2/. متر برثانیه اجازه وروردآلودگی ها محیط جراحی راخواهد داد.

Laminar_cleanroom_hospitalv

فیلتر هپا ترمینال هود

فیلترهای با کارآیی بالای هپا برای ترمینال هود،(Hepa Terminal Hood filter) از انسانها، وسایل و پروسسها در مقابل آلودگی های ذرات منتقل شده از هوا جلوگیری می کند.فیلتر هپا در سیستم های تهویه مطبوع برای تامین هوای بسیار تمیز مورد استفاده قرا می گیرد. برای تامین هوای خالص برای اتاق های تمیز و میزکارهای تمیز در لومینارفلو به کار می رود. این فیلترها  در صنایع میکروالکترونیک، صنایع غذاسازی، داروسازی، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و اتاق های عمل، لومینارفلوها، فیلترهای فن مورد استفاده است مانند:HTH-H14- AL- 610*610- FC1/10M
دو حرف نخست نوع فیلتر را مشخص می کند. HTH فیلتر هپا برای ترمینال هود و UTH فیلتر اولپا برای ترمینال هود است. کلاس فیلتر در ادامه مشخص می شود که براساس استاندارد EN1822 است.  در اینجا H14 نشان می دهد فیلتر از نوع هپا و در کلاس H14 است.حرف A جنس فریم فیلتر را مشخص می کند.در این نوع فیلترها فریم تنها آلومینیومی است. حرف بعدی عمق فریم را مشخص می کند.L، 125 میلیمتر- X، 175 میلیمتر-عددهای بعدی طول و عرض فیلتر را مشخص می کنند. FC1 به معنای آن است که مکانیسم تنظیم دقیق در آن به کار نرفته است. FC2 به معنای وجود مکانیسم تنظیم دقیق در سمت تمیز که دارای محافظ است می باشد.عدد بعدی ارتفاع چین خوردگی فیلتر را مشخص می کند. 1 یعنی 50 میلیمتر و 6 یعنی 100 میلیمتر. حرف بعدی نیز نوع گسکت را مشخص می کندO یعنی گسکت ندارد. E یعنی EPDM به عنوان گسکت استفاده شده است. P یعنی از فوم برای درزگیر استفاده شده است.

hepa-hood-filter

منبع :http://www.ashenatech.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *