اصول طراحی و ساخت کلین روم در داروسازی:

استفاده از کلین روم در داروسازی نوین

کلین روم به عبارتی اتاق تمیز به محیطی گفته می شود که میزان ذرات معلق گرد و غبار در آن در حد زیر میکرون بوده و تمامی شرایط محیطی آن به خوبی تحت کنترل باشد. استفاده از کلین روم در داروسازی نوین گاهی برای تولید برخی مواد نیاز است تا هیچ گونه آلودگی محیطی در محل موجود نباشد. برای مثال در تولید ریز تراشه ها هر گونه ناخالصی ممکن است باعث تخریب محصول گردد. همچنین کلین روم در داروسازی به دلیل حساسیت موضوع ورود هر گونه آلودگی در دارو ممکن است خطراتی را برای مصرف کنندگان آن به همراه داشته باشد.در چنین محیط هایی تمامی اجسام ورودی به محیط باید فاقد آلودگی باشند و هیچ گونه مواد اضافی را وارد محیط نکنند. افراد برای ورود به این اتاق ها ابتدا دوش هوا می گیرند تا تمامی گرد و غبار ها از روی لباس و سطح بدن آنها زدوده شود.

طراحی کلین روم در داروسازی اروپا:

طراحی کلین روم در داروسازی اروپا باعث شده که هر گونه حرکت اضافی اتاق تمیز در این محیط ها محدود شده است تا آلودگی انتقال پیدا نکند.افراد در این اتاق ها گاهی از صحبت کردن هم منع می شوند تا از ورود آلودگی های موجود در هوای تنفسی آنها نیز تا حد ممکن جلوگیری شده باشد.به همین دلیل برای تولید این گونه مواد محیط هایی طراحی شده است که میزان آلودگی ها در آن حداقل ممکن می باشد.

مراحل استاندارد سازی کلین روم در داروسازی ایران:

با توجه به توضیحات ارائه شده بسیار مهم است

که برای ساخت چنین محیطی از موادی استفاده گرددکه نه تنها آلودگی را به محیط وارد نکنددر صورت به کار گیری در محیط به سختی آلودگی ها را به خود جذب نماید.به همین منظور برای تولید دیواره های این محیط ها از ساندویچ پانل خاصی استفاده می نمایند.که ویژگی های یاد شده را برای این محیط فراهم می کند.ساندویچ پانل هایی که برای مراحل استاندارد سازی کلین روم در داروسازی ایران طراحی شده اندمعمولا سطحی صاف و بدون شیار دارند تا در سطح آن هیچ گونه فضایی برای جایگیری آلودگی وجود نداشته باشد.

این دیواره ها به راحتی قابل ضد عفونی می باشند و در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت مناسبی دارند.

مستندات استانداردهای تجهیزات اتاق تمیز در داروسازی:

ساندویچ پانل دیواری استفاده شده در اتاق های تمیز از مقاومت و استحکام مکانیکی بسیار بالایی برخوردار است و به خوبی می تواند در برابر سایش مقاومت کند. جنس ورق های استفاده شده در این دیواره ها معمولا از آلوزینگ و گالوانیزه تهیه می گردد و در لایه ی میانی آن از عایق پلی یورتان غیر قابل اشتعال استفاده می شود. از ویژگی های دیگر این دیواره ها می توان به وزن کم و نصب آسان آنها اشاره کرد. شیارهای اتصال تجهیزات اتاق تمیز در داروسازی به گونه ای طراحی شده است که هنگام اتصال بخش های مختلف دیواره به یکدیگر، سطحی صاف و بدون برجستگی حاصل می گردد. همچنین ذخامت پانل های استفاده شده در دیواره ها بسته به نیاز مشتریان و محیط استفاده ی انها قابل تنظیم می باشد.

 

 

منبع:

http://fitpanel.ir/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *