کلین روم_تاثیر فیلتر بر کاهش هزینه های انرژی در اتاق تمیز

تعریف اتاق تمیز

اتاق تمیز فضایی است که در مقابل آلودگی ها محافظت شده است، که در آن محصولات یا خدماتی ارائه میشود که به آلودگی حساس هستند مانند صنایع داروسازی، پزشکی ( اتاق های جراحی)، تولید مواد غذایی، میکروالکترونیک و…

استانداردهای مختلفی وجود دارند که میزان آلودگی ها را در یک فضا می سنجند. ISO 14644 یکی از استانداردهای اتاق تمیز است. در این استاندارد تعداد ذرات کمتر از نیم میکرون در یک فوت مکعب اندازه گرفته می شود.

clean room 7
منابع آلودگی

آلودگی ها در یک فضای بسته سرچشمه های مختلفی دارند، دیوارها، کف و سقف، رنگ و پوشش، مصالح ساختمانی، تهویه مطبوع، دودها و بخارها از جمله سرچشمه های آلودگی از سوی ساختمان هستند. منابعی چون عطر، خوشبوکننده ها، پوشش کارکنان، موی انسان از جمله آلودگی هایی هستند که توسط انسانها  به وجود می آیند.

راههای تمیز نگه داشتن اتاق تمیز

جریان هوا در اتاق تمیز بسته به استاندارد به شکل های متفاوتی طراحی می شوند. علاوه بر این لازم است تا جریان هوای ورودی از فیلتر رد شود. جریان هوای داخلی نیز به طور مرتب از داخل فیلترهای خاصی چون فیلترهای هپا و اولپا رد می شوند تا آلودگی هایی که در خود اتاق تولید شده اند از فضا خارج شود. گاه لازم است تا از فیلترهای شیمیایی و کربن فعال برای جذب آلودگی های گازی استفاده کرد.

شستشوی اتاق تمیز یکی از مسائل مهم و حساس در این فضاها است. ولی در هنگام شستشو باید به پرسشهایی چون چه چیزهایی باید تمیز شوند؟ از چه مواد و ابزاری برای تمیز کردن استفاده شود که خود باعث آلودگی نشود؟ و چه وقتهایی و هر چند وقت یکبار باید اتاق تمیز را تمیز کرد؟

در پاسخ باید گفت که تعداد نفراتی که به اتاق تمیز رفت و آمد دارند و همچنین کنترل عادت های رفتار کارکنان و پوشش آنها،از جمله کارهایی است که باید انجام شود. حتی میزان رفت و آمد و سرعت حرکت در تولید آلودگی  اهمیت دارد.به عنوان مثال( ایستادن و یا نشستن حدود ۱۰۰ هزار ذره کمتر از ۳ دهم میکرون تولید می کند).

استفاده از فیلتر مناسب می تواند جلوی عبور ذرات ریز را بگیرد و هوایی با کیفیت خوب و پایدار برای فضای اتاق تمیز(کلین روم) فراهم کند.

فیلترهای با کیفیتی که افت فشار کمی دارند، ممکن است قیمت اولیه بیشتری نسبت به یک فیلتر معمولی داشته باشند ولی با توجه به موارد زیر در بلندمدت باعث کاهش هزینه ها می شوند:

1-مصرف انرژی کمتر

2-نیاز به تعویض فیلتر کمتر

3-کیفیت هوای داخلی بهتر

4-آلودگی کمتر

نکته قابل توجه سیستم فیلتراسیون هواساز، فن کویل و سایر سیستم های تهویه مطبوع باید به طور مرتب بازدید شود.

برای استفاده بهینه از این سیستم ها رعایت نکات زیر ضروری  است:

۱- نصب مناسب به طوری که فیلتر نشتی نداشته باشد و هوای آلوده وارد اتاق تمیز نشود.

۲- درزگیرها (گسکت ها) نقش مهمی را در کیفیت فیلتراسیون ایفا می­کند. چنانچه جنس آن مناسب نباشد، یا عمر مفیدشان تمام شده باشد، باعث  نشت هوای آلوده به اتاق می­شوند. یکی از بهترین انواع فیلترهای هپا، فیلترهای گسکت gel type هستند.

۳- عدم تعویض به موقع فیلتر، موجب ورود آلودگی به اتاق تمیز هم می شود.

۴- بازدید هواسازها نیز برای کاهش مصرف انرژی و داشتن هوای با کیفیت تر نیز ضروری است.

در بازدید هواساز، قبل از آنکه به فکر تقویت فن و یا تعویض دمپر و … باشیم باید به تعویض و بازدید از فیلترهای آن فکر کرد. علاوه براین گاه با تمیز کردن کویل های هواساز، کارآیی هواساز به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند. تمیز بودن بدنه داخلی و کویل ­ها در هواساز هایژنیک، پیش از آنکه یک انتخاب برای کاهش مصرف انرژی باشد، یک ضرورت برای داشتن هوای عاری از آلودگی است.

 clean room 5

گروه مهندسین موفق در بخش طراحی و اجرای اتاق تمیزومعتبر سازی آماده ی خدمت رسانی به کارفرمایان محترم می باشد .

فعالیت های این مجموعه در طول یک پروژه به شرح زیر است :

1.بازدید از محل پروژه ، جمع آوری اطلاعات فرآیندی اتاق تمیز ( cleanroom ) مورد نظر

2.تعیین نوع کلاس بندی اتاق تمیز ( cleanroom ) متناسب با فرآیند .

3.طراحی نقشه های معماری ، تاسیسات مورد تایید سازمان و مطابق با استاندارد های بین المللی مرتبط با فرآیند

4. دریافت تاییدیه از سازمان ذیصلاح ، تهیه نقشه های سه بعدی اجرایی و برآورد هزینه اجرای پروژه .

5.استعلام متریال و تجهیزات مورد نیاز و ارایه به کارفرما برای تصمیم گیری

6.ارایه برنامه زمانی اجرای پروژه

7.اجرای پروژه توسط کادر متخصص و مجرب با بالاترین کیفیت

8.معتبرسای و دریافت تاییدیه اجرا از سازمان ذیصلاح

شماره تماس مستقیم با مدیر گروه(مهندس مهدی شهرجردی): 09121612959

شماره تماس دفتر مرکزی: 02634517863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *