طراحی BIM_طراحی به روش BIM

اکثر کسانی که در عرصه ساخت و ساز فعال هستند حتما با BIM (نسلی نوین در طراحی ساختمان) آشنایی دارند.در این مقاله سعی کردیم به دلایل برتری روش BIM نسبت به روش های قدیمی بپردازیم و همچنین در مورد ویژگی های این مدل طراحی اشاره کردیم.

تعریف BIM :

(BIM  ( BUILDING INFORMATION MODEL  می باشد که طبق تعریف استاندارد ملی آمریکا به شرح زیر است :

BIM یک ماکت دیجیتال جامع از وضعیت فیزیکی و نیز مشخصات فنی یک ساختمان می باشد به بیان دیگر BIM مبنا و مرجعی مطمئن برای تصمیم گیری در تمامی مراحل طراحی ، اجرا و نگهداری پروژه می باشد. 

این روش در راستای حذف پرتی های زمانی و مالی و یکپارچه سازی طرح و اجرا به وجود آمده است ,و لذا این اطلاعات به بخش تعمیر و نگهداری بعد از اتمام پروژه نیز داده میشود تا از موقعیت دقیق تاسیسات مطلع باشند . این روش مدلی مشترک میان تمامی متخصصان سازه ، معماری ، مکانیک و برق پروژه است و باعث می شود تا تداخلات طراحی و اجرا میان قسمت های مختلف پروژه به حداقل برسد.

دلایل برتری BIM نسبت به روش های سنتی :

روش BIM نسبت به روش های قدیمی دارای  تعامل بیشتری بین متخصصان در پروژه پدید می آورد . و در هنگام اجرا دید کلی از پروژه ارائه می دهد و در صورت نیاز به تغییر در یک قسمت می توان با بررسی سایر شاخص ها مدل را تغییر داد در صورتی که در روش های قدیمی هر قسمت از فعالیت ها به صورت جزیره ای بدون در نظر گرفتن سایر فعالیت ها دستخوش تغییر می شد که در نهایت پرت زمانی و مالی در پروژه را نتیجه می داد .غیر از مطالب گفته شده در بالا در متد BIM نتایجی به دست می آید که در روش های قدیمی به دست آوردن این نتایج بسیار سخت و با خطای بالا خواهد بود .

کاربرد روش BIM  در صنعت ساخت و ساز :

1.دید بهتر در هنگام طراحی به علت مدلسازی سه بعدی قبل از اجرای پروژه

2.بررسی همزمان معماری ، سازه ، تاسیسات برق و مکانیک پروژه

3.تشخیص تمامی تداخلات و هماهنگی تمام قسمت ها در پروژه

4.شبیه سازی ساختمان به منظور بهینه سازی انرژی و کمترین اتلاف…

5.مشخص بودن تمامی جزئیات اجرا و در نتیجه استفاده به عنوان مرجعی کامل برای نیرو های عملیاتی

6.مرجعی از پروژه ی اجرا شده به منظور تعمیرات و نگهداری تاسیسات برقی و مکانیکی

با توجه به جهت گیری جهانی نسبت به روش BIM در صنعت ساختمان ، در آینده ی نزدیک شاهد به کارگیری گسترده ی روش BIM  در کشورمان نیز خواهیم بود .

فواید روش طراحی BIM برای طراحان و مهندسین مشاور :

در ابتدا لازم است فاز های طراحی یک ساختمان را بررسی کنیم:

در ابتدا نقشه ی معماری تهیه می شود و به عنوان مرجعی برای طراحی تاسیسات برق و مکانیک مورد استفاده قرار می گیرد . در محاسبات طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان در ابتدا فضاهای ساختمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و محاسبات لازم برای به دست اوردن بار حرارتی ، برودتی و … انجام می شود .

در مرحله ی بعد مسیر ها و کروکی های لوله ها ، کانال ها و سایر تجهیزات تعیین شده و در نهایت نقشه های مربوط به آن تهیه می شود . به طور مشابه تاسیسات برق نیز محاسبه و طراحی می شوند . در مرحله ی بعد نقشه های تاسیسات با معماری بررسی دوباره شده و تداخلات مشخص شده و در صورت نیاز تغییرات بر روی نقشه اعمال می شود و در بعضی مواقع لازم است تا محاسبات نیز دستخوش تغییر شوند و در نهایت نقشه ی تکمیل شده ارائه می شود

مصالح و تجهیزات لازم برای اجرا برآورد شده و تخمین مالی و زمانی پروژه انجام می شود . مهندس اجرا نیز به منظور اجرای درست تاسیسات دتایل های اجرایی هر قسمت را تهیه کرده و برنامه ی زمان بندی برای اجرای پروژه تعیین می کند . لازم به ذکر است که در تمامی موارد رعایت مقررات ملی ساختمان بسیار حائز اهمیت است .

3D 6

مشکلاتی که ممکن است حین انجام کار پیش بیاید را بررسی میکنیم:

1.همگام سازی نقشه ها بعد از طراحی دارای پرت زمانی و انرژی بالایی است . نقشه های تهیه شده بعد از بررسی تداخلات نیازمند تغییر است و این تغییر می تواند قسمت های دیگر طراحی را نیز دستخوش تغییر کرده و در بعضی موارد نیازمند محاسبات دوباره است .

2.مسلما متره و برآورد مصالح مصرفی با نقشه های دو بعدی از دقت پایین برخوردار بوده و باعث ایجاد اتلاف در زمان اجرای پروژه و همین طور اتلاف در منابع مالی پروژه خواهد بود .

3.تخمین زمانی پروژه به واسطه ی نقشه هایی که دتایل دقیق اجرایی ندارد دقیق نخواهد بود و تصور اشتباهی از مدت زمان اجرای پروژه در اختیار میگذارد .

4.تهیه دتایل های اجرایی بعد از طراحی به نوعی باعث کاهش راندمان و افزایش هزینه ها می شود .

فواید روش طراحی BIM  برای پیمانکاران پروژه ها عبارت است از:

1.رفع تمامی تداخلات قبل از اجرا

2.مشخص بودن تمامی دتایل های اجرایی و در نتیجه کیفیت بالاتر در اجرای پروژه

3.بهینه سازی روند اجرایی

4.حذف دوباره کاری ها و بهینه سازی زمان و هزینه های پروژه

5.طراحی دقیق برنامه ی زمانی پروژه

6.ایجاد دید کامل و جامع از فاز های عملیاتی پروژه برای برنامه ریزی و تجهیز کارگاه

فواید روش طراحی BIM برای کارفرمایان پروژه ها عبارت است از:

1.پیش بینی مالی و مدیریت مالی پروژه

2.افزایش کیفیت در اجرای پروژه

3.ایجاد برآورد دقیق از زمان تحویل پروژه و بهره برداری

4.مدیریت ریسک پروژه

5.مدیریت فروش

6.شناسنامه ی فنی پروژه به صورت دیجیتالی

گروه مهندسین موفق افتخار دارد شما را در بخش طراحی انواع پروژه ها یاری دهد :

1-مشاوره

2-ارائه جدول مقایسه سیستم ها جهت انتخاب بهینه

3-تخمین هزینه ها

4-ارائه طرح و پیشنهاد اولیه در غالب نقشه

تماس مستقیم با مدیر گروه :

مهندس مهدی شهرجردی 2959  161  0912

تلفن دفتر مرکزی 02634517863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *