معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

مقدمه

معمولا هر وسیله و هر دستگاهی مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمیتوان یک دستگاه یا وسیله را کاملا خوب یا کاملا بد دانست.این موضوع در مورد موتورخانه و پکیج هم صادق است.

در قسمت دوم این مقاله نیز سعی کردیم به صورت کاملا حرفه ای  “مصرف گاز و ایمنی ساکنین ساختمان ها در برابر حوادث گاز گرفتگی” را بصورت کاربردی و تجربی مقایسه کنیم.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

4- یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد، راندمان بالای یک سیستم حرارتی یعنی رده بالاتر برچسب انرژی، علاوه بر اینکه نشان دهنده مصرف کمتر انرژی است، نشان دهنده این است که محصولات احتراق که از طریق دودکش آنها وارد هوای شهرها و محیط زیست می شود، از سطح کمتر آلایندگی و میزان کمتر گازهای مخرب برخوردار است. این ادعا صحت دارد که بخشی از آلودگی هوای شهرها در ماههای سرد سال، حاصل خروجی دودکش های سیستم های حرارتی با راندمان پایین ساختمان هاست. بر اساس یک پروژه مطالعاتی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور در سال های اخیر، میزان گازهای آلاینده خروجی از دودکش موتورخانه یک ساختمان 10 طبقه، معادل آلودگی 12 تا 14 خودروی سواری است که تمام وقت در سطح شهر در حال تردد است. به همین دلیل روی طرح بازدید و معاینه فنی موتورخانه ها تاکید می شود.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

5- علت گرایش سریع مردم در چند سال اخیر و بخصوص بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها به پکیج و تقریبا حذف موتورخانه سنتی در غالب ساخت و سازهای جدید چه بود؟

بدون شک موضوع “رفاه ،مدیریت،هزینه انرژی ” عامل این گرایش سریع شد. مزیت عمده پکیج گاز مصرفی در پکیج بسیار کمتر از موتورخانه ها بود و همچنین ساکنین ساختمان ها از دردسر تقسیم شارژ و… رهایی یافتند.به همین دلیل گرایش به سمت پکیج و حذف موتورخانه ها از ساختمان ها رواج چشمگیری یافت.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

6-تولیدکنندگان تجهیزات موتورخانه سنتی شامل دیگ، مشعل و … و حتی شرکتهای عرضه کننده سیستم های جانبی کنترل مصرف (سیستم کنترل هوشمند موتورخانه BMS)، باید از چند سال قبل خودشان را برای این تغییر آماده می کردند. باید سراغ تکنولوژی روز مشعل می رفتند و بر تولیدات قبلی و تکنولوژی چند دهه قبل اصرار نمی داشتند. این گروه باید برای نحوه تقسیم هزینه گاز مصرفی موتورخانه یک راه حل اساسی می دادند.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

7- تکنولوژی های روز دنیا در دیگ و مشعل یعنی موتورخانه های مدرن (پکیج های چگالشی پرقدرت مرکزی) بسیار مناسب هستند و قویاتوصیه می شوند.در حال حاضر برخی از شرکتها، این تکنولوژی را وارد کرده اند. تردید نداشته باشیم در چند سال آینده، موتورخانه های مدرن تولیدی در داخل کشور با دیگ و مشعل های بسیار پیشرفته (پکیج های چگالشی پرقدرت مرکزی)، بسیار کم مصرف و کم جا در ساختمان های بلند مرتبه، برج ها، هتل ها، بیمارستان ها، ساختمانهای اداری و تجاری و … جایگزین سیستم های سنتی موتورخانه های موجود و همچنین در ساختمان های با تعداد واحدمسکونی زیاد، جایگزین پکیج های مستقل آپارتمانی خواهند شد. اما بدیهی است که در ساخت و سازهای مسکونی رایج کشور، جلوی موج فزاینده تقاضا و گرایش بازار به پکیج (بجای موتورخانه سنتی و همچنین آبگرمکن و بخاری) را نمی توان گرفت چون این انتخاب از سوی مردم و دست اندرکاران صنعت ساختمان و تاسیسات کاملا” منطقی و آگاهانه است.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

مقایسه ایمنی پکیج و موتورخانه مرکزی سنتی از نظر خطر حوادث گازگرفتگی 

56dab2b3675237b0ba79395c67ee9ae4_XL

8- برخی از مدافعین موتورخانه و منتقدین پکیج، هشدار می دهند که حذف موتورخانه و ترویج پکیج، خطر حوادث گازگرفتگی را افزایش می دهد. اما باید این نکته را یادآور شد که علت بالای 80درصد حوادث گاز گرفتگی، مشکل دودکش ساختمان هاست. تصور اینکه در ساختمان های مجهز به سیستم حرارت مرکزی، حادثه گازگرفتگی رخ نمی دهد یک فرض کاملا غلط است. با نشت گاز مونواکسید کربن از طریق رایزرها و راه پله ها به داخل ساختمان و واحدهای مسکونی، نشت گاز از درز و ترک های دیواری که دودکش موتورخانه از آن عبور کرده و دودکش عایق بندی مناسب نشده یا ترک خوردگی و شکستگی داشته یا به علل دیگر، گازگرفتگی دسته جمعی یا گروهی و مرگ خاموش رخ می‌دهد.

لذا بدلیل اشکالات اساسی در طراحی و اجرای دودکش های موتورخانه و تهویه هوا در موتورخانه ها، شاهد رشد آمار حوادث گاز گرفتگی در ساختمان های دارای سیستم حرارت مرکزی هستیم. اگر دودکش وسیله حرارتی و گرمایشی مشکل داشته باشد یا تهویه هوا مختل شود، خطر گازگرفتگی وجود دارد فرقی هم نمی کند سیستم آبگرمکن، بخاری و شومینه است یا پکیج و یا موتورخانه.

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

9- حال شاید این سوال مطرح شود که نصب هر نوع پکیجی در واحدهای مسکونی با زیربنای کم (مطابق تعریف مبحث 17، واحدهای زیر 60 متر) مجاز است؟

پاسخ منفی است. در این واحدها مطابق مقررات ملی ساختمان و رویه اجرایی کارشناسان محترم ناظر گاز و تاسیسات سازمان نظام مهندسی، نصب سیستم های درون سوز یا با محفظه احتراق باز که اکسیژن محل نصب را مصرف میکند (شامل آبگرمکن، پکیج و بخاری معمولی) ممنوع است.

در عوض، استفاده از سیستم های حرارتی که به دلیل داشتن دودکش دوجداره و محفظه احتراق بسته (یا به اصطلاح کوره بسته) هوای مورد نیاز برای احتراق را از محل نصب یعنی واحد مسکونی نمی گیرند بلکه از محیط باز بیرون ساختمان تامین می کنند الزامی است. (پکیج و آبگرمکن با محفظه احتراق بسته یا دودکش دوجداره فن دار و همچنین بخاری با محفظه احتراق بسته یا هرماتیک با دودکش دوجداره)

لازم به توضیح است که در سالهای اخیر،نه تنها در واحدهای مسکونی زیر 60 متر مربع، بلکه در بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی با زیربنای بزرگتر هم، استفاده از این محصولات و سیستم های ایمن رایج شده است.

و در پایان امیدوارم همه تولیدکنندگان سیستم های حرارتی با استفاده از نوآوری و بهبود فرایندهای تولید و همچنین فناوری های جدید “ایمن و بهینه”،‌ به نیاز مشتریان اعم از وضعیت مصرف انرژی و ارتقای سطح ایمنی مردم بیش از پیش توجه نمایند.

 

معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

3 دیدگاه برای “معایب و مزایای موتورخانه و پکیج قسمت دوم

  1. با عرض سلام و احترام خدمت شما و همکاران
    ما برای گلخانه‌ای که مساحتش بیست هزار متر مربع هستش داریم کار میکنم و پمپ متناسبی می خواستیم که هدی داشته باشه که این بیست هزار متر مربع رو پوشش بده اگر راهنمایی کنید تشکر می‌کنم

    1. لطفا اطلاعات دقیق تری ارائه فرمائید
      محل احداث گلخانه + شرایط محیطی داخل + و اینکه پمپ به چه منظوری نیاز است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *