نمونه 3ی دیگ های بخار

BIM چیست؟

مقدمه

در معرفی BIM ، مدل ‌سازی ، خلاصه ­ای از واقعیت است و به‌ عبارت ‌دیگر نمایش مصور یا فیزیکی یک شیء و یا سیستم را مدل می ­نامند و فرآیند ایجاد و بهینه ­سازی مدل­ها را مدل‌سازی نامیده ­اند.در معرفی BIM ، اطلاعات، آگاهی­ های به‌دست‌آمده از عناصر و رویدادهای محیط ­های مختلف است همواره، اطلاعات از نظمی ساختاری و ذاتی خبر می ­دهد. البته لازم به توضیح است که منظور از اطلاعات در BIM اطلاعات فیزیکی شامل وزن، رنگ، بافت، شفافیت، میزان جذب و انعکاس نور و مواردی این‌چنین است.

BIM چیست؟

BIM در صنعت ساخت و ساز

طی 50 سال اخیر صنعت ساخت تنها معدودی از ابداعات تکنولوژیکی قابل ‌توجه را در مقایسه با صنایع دیگر داشته است. درست است که نوآوری­ های بسیاری در تحقیقات مواد و مصالح، متدولوژی­ های نصب و کارایی انرژی نظیر عناصر پیش ‌ساخته، مصالح دوستدار طبیعت یا طرح ساختمان سبز وجود داشته است، ولی تکنولوژی ‌های مورد استفاده توسط تیم ­های مدیریت ساخت ‌و ساز در حد فراوانی همان ‌گونه باقی مانده است.

تاریخچه BIM در صنعت ساخت و ساز

BIM تا حد فراوانی مبتنی بر تکنولوژی‌ های مدل‌ سازی است که توسط موسسه‌ ی تکنولوژی­ های پارامتریک در سال 1980 پدید آمد. در اوایل سال 1995، BIM به عنوان یک ابزار برای صنعت ساختمان با توانمندسازی کامپیوترها برای کنترل ابعاد و شرایط پردازش مدل­های سه‌بعدی CAD و برای کاربرد تجاری ایجاد شد.

BIM چیست؟

ارزش BIM در صنعت ساخت وساز

اکثر کاربران اخیر و کاربران اولیه ، از اهالی کامپیوتر بوده و در استفاده از BIM با به میان آوردن سخن از روندهای کاری، کیفیت و سازمان­دهی داده ­ها، اطلاع بیشتری از پیشرفت BIM داشته ­اند. این مطلب فرصت­ های فراوانی را برای نوآوری­ های آینده ارائه می‌دهد.

این اتفاق در طراحی و ساخت در جهت کارایی بیشتر برای خلق و استفاده مدل­ها ادامه دارد. درنتیجه تیم ­ها در جست ­و ­جوی روش‌های استفاده از داده ­ها و اطلاعات حاصله از مدل‌ها جهت هستند. همچنین روش‌های موجود، الگوها و موضوعاتی که ما به‌راحتی قابلیت دریافت آن‌ها، پیش از ورود BIM نداشتیم را، ایجاد کرده است.

3D View 108

BIM چیست؟

کاربردهای BIM :
1تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر در مورد طراحی‌هایتان بگیرید.
2موثرتر و مقرون به صرفه‌تر بسازید.
3 نگهداری و مدیریت ساختمان را به سهولت انجام دهید.

استفاده از BIM در هر نوع پروژه زیرساخت برای:

1ایجاد تصویری بهتر برای ذی‌نفعان پروژه،
2توسعه مدل سه بعدی جهت شناسایی مشکلات قبل از اجرا
3تحویل پروژه‌ها در زمان و بودجه تعیین‌شده

این مطلب توسط مهندس مهدی شهرجردی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *