خانه های سبز

خانه سبز(Green home)، خانه ای است که با محیط زیست سازگار است و به گونه ای طراحی شده که از تمام مصالح و امکانات امروز (آب ، انرژی های مختلف) بهره می برد.

طراحی سبز باعث شد تا به طبیعت آسیب کمتری وارد شود و همچنین در مصرف منابع انرژی نیز صرفه جویی به عمل آید.برای جلوگیری از خرابی های زود به هنگام ساختمان ها و فرسوده شدن آنها از مصالحی با عمر مفید طولانی در این گونه طراحی ها استفاده میشود.

خانه های سبز

مزایای ساختمان سبز عبارتند از:

1-استفاده از انرژی های طبیعی

2-استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق در این ساختمان ها

3-کمک به حفظ و نگهداری از محیط زیست

4-کمک به کاهش آلودگی هوا

5-استفاده از پساب ها برای آبیاری فضاهای سبز این ساختمان ها

6-استفاده از مصالحی که سلامت انسان را به خطر نمی اندازد و همچنین قابل بازیافت نیز هست

7-توجه به اقلیم منطقه ای که در آن ساخت و ساز صورت می گیرد

8-طراحی با مصالحی که به طبیعت نزدیک باشد و تا حد امکان به آن صدمه نزند

9-استفاده از گیاهان طبیعی برای نزدیکی هر چه بیشتر با طبیعت

خانه های سبز

چند نمونه از خانه های سبزی که در جهان ساخته شده اند:

برج بادی تایوانی

یک شرکت پکنی به نام Decode Urbanism Office یک برج مفهومی طراحی کرده است که نمای خارجی آن متشکل از صدها توربین بادی کوچک است که قادرند برق کافی برای کل ساختمان را تولید کنند. در طول شب، ژنراتورهای شبیه به الماس با صدها چراغ LED کوچک نورانی می‌شوند. این ساختار ۳۵۰ متری برای وزارت اکتشافات شهری شهر تایچونگ تایوان در نظر گرفته شده است ولی برای مقاصد تجاری مانند فضاهای نمایشگاه، موزه و نواحی خرده فروشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع نمای خارجی این ساختمان با الهام از شکوفه‌ی آلو- گل ملی تایوان و چین- طراحی شده است به طوری که متناسب با جهت و شدت باد عکس‌العمل نشان می‌دهد. ژنراتورهایی که به منظور استفاده از انرژی باد تعبیه می‌شوند، با شبکه‌ی بیرونی ساختمان یکپارچه سازی شده و توسط باد به گردش در می‌آیند. هر توربین دارای چراغ LED منحصر بفرد خود می‌باشد. چراغ LED مذکور متناسب با انرژی تولید شده توسط توربین مربوط به خود، قسمت کوچکی از نمای خارجی ساختمان را روشن می‌کند. این ایده‌ی طراحی به تولید یک جریان پالسی نور که در طول نمای خارجی ساختمان به جریان در می‌آید منجر می‌شود. همان طور که میزان نور تولید شده LEDها متناسب با سرعت گردش توربین است، رنگ تولید شده توسط چراغ‌ها نیز متناسب با دمای هوا و فصل‌ها می‌باشد.

123

خانه های سبز

ساختمان مرکز گردهمایی ملی قطر

ساختمان مرکز گردهمایی ملی قطر، با ساختار‌های بزرگ شبیه به درختان، یکی از هنری‌ترین ساختمان‌های مراکز گردهمایی در جهان است که مصرف انرژی در آن بهینه است.این سازه توسط معماران ژاپنی شرکت یاماساکی طراحی شده که بر اساس نمونه‌ای از کارهای معمار این شرکت، اراتا ایسوزاکی انجام گرفته است.مفهوم اولیه‌ی مورد استفاده اراتا ایسوزاکی، درخت «سدره‌المنتهی» است که در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و در معراج پیامبر به عنوان نشانه انتهای آسمان هفتم آمده است. ستون‌های فولادی بزرگ یک ساختار درختی پدید می‌آورند؛ به طوری‌ که انگار، دو درخت در حال نگه‌ داشتن وزن سایبان ساختمان هستند. هسته سازه‌ای این ستون‌ها هشت‌ وجهی است و از دو زیر ستون بتنی در جلو ریشه می‌گیرند و در ارتفاع به چهار شاخه تقسیم می‌شوند. این پروژه ساختمانی با مصرف بهینه انرژی، که مبلغ ۷۲۰ میلیون دلار خرج برداشته، توانسته از سیستم راهبری انرژی و طراحی زیست‌محیطی (LEED‌) زیر نظر کمیته ساختمان‌های سبز امریکا، برچسب طلایی دریافت کند و از این نظر، اولین ساختمان از نوع خود است. ۳۵۰۰ مترمربع از سقف آن از پنل‌های خورشیدی پوشیده شده  که ۱۲/۵ درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان را تأمین می‌کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که به شرایط پایدار ساختمان کمک می‌کنند، می‌توان به چراغ‌های LED برای روشنایی، سیستم هوای مطبوع، نمایشگرهای دی‌اکسید کربن، حسگر‌های حضور افراد در فضاها و آب رسانی بهینه اشاره کرد.

1

خانه های سبز

خانه خورشیدی شناور

 یک معمار ایتالیایی به نام Giancarlo یک خانه شناور سازگار با محیط زیست طراحی نموده است. این خانه با مساحتی حدود ۱۰۰ متر مربع (۱۰۷۶ فوت مربع) می باشد. ۹۸ درصد از ساختار این خانه ازمواد برگشت پذیر استفاده شده است ضمن بیان این نکته که سقف آن به طور کامل از سلول های خورشیدی تشکیل شده است. محل استقرار این خانه بر روی رودخانه ها، دریاچه ها، خلیج ها، و دریاها طراحی شده است. ساختار منحنی شکل پر زرق و برق این حانه با ابعاد ۱۲ متر (۳۹ فوت) در عرض و ۴ متر (۱۳ فوت) ارتفاع است.
بدنه از آلومینیوم بازیافتی با یک قاب روکش چوبی و قسمتی فلزی و دیواره مقاوم در برابر آب و هواست برق تولیدی از طریق یک سلول خورشیدی یکپارچه با مساحت ۶۰ متر مربع (۶۴۶ فوت مربع) است که در پشت بام تولید می شود. پانل های خورشیدی از نوع مات Amorphous استفاده می شود، که شکل آن با سقف منحنی شکل ساختمان مطابقت دارد. توان پیک تولیدی ۴ کیلووات می باشد.
علاوه بر این، یک سیستم تهویه کوچک با مصرف انرژی کم و هزینه پایین سرویس و نگهداری با سیستم کنترل درجه حرارت خودکار برای تنظیم هوا استفاده شده است.
با استفاده از انرژِی ذخیره شده نمای این خانه در شب با روشنایی مورد استفاده بسیار خیره کننده است
فضای داخل این خانه را میتوان بطور دلخواه طراحی و پارتیشن بندی نمود. در حالت کلی برای یک خانواده چهار نفری فضای مناسب با دو اتاق خواب قابل استفاده خواهد بود. جدا از این مساله میتوان برای رستوران و فروشگاه و موارد دیگر نیز معماری داخل را تغییر داد. همچنین در این خانه از سیستم اتوماسیون و روشنایی هوشمند استفاده می شود.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *