اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

روش های تصفیه اتاق تمیز(کلین روم)

برای تصفیه ذرات گرد و غبار(پارتیکل های) موجود در هوا راه های مختلفی وجود دارد که عبارت است از:

1- استفاده از دستگاه ذره شمار یا پارتیک کانتر

2- بررسی جریان هوادر اتاق تمیز

3- استفاده از محیط های کشت در نقاط مختلف اتاق تقسیم

دستگاه ذره شمار تعداد ذرات موجود در حجم معینی از هوا را اندازه گیری میکند در واقع این دستگاه حجم معینی از هوای اتاق تمیز(کلین روم) را می بلعد و آن را تجزیه تحلیل و اندازه گیری میکند.

اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

یکی از روش های دیگر برای دست یابی به فضای تمیز در اتاق تمیز کشت باکتری است به این صورت که پلیت هایی حاوی محیط های کشت بلاد آگار را در چندین نقطه اتاق تمیز (کلین روم)قرار می دهند و آنها را به مدت نیم ساعت در محیط اتاق تمیز قرار می دهیم و سپس درب آن را می بندیم و در دمای 37 درجه سانتیگراد به مدت دو روز قرار می دهیم و از نظر ظهور و رشد کلنی باکتری بررسی میکنیم و در صورتی که رشد باکتری ها زیاد بود به این معناست که فضای اتاق تمیز(کلین روم) مناسب نیست و باید از روش هایی دیگر فضای اتاق تمیز را دوباره تمیز کنیم.

qaswxas

اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

سد هوایی اتاق تمیز (کلین روم)

اتاقی است با  ابعاد کم که به اتاق تمیز متصل می باشد . این اتاق مجهز به درهای اینترلاک بوده و در جابجایی نفرات یا اجناس همانند فضای حایل عمل می کند. ایرلاک به نگهداری فشار اتاق و به جلوگیری از ورود هوای کثیف به اتاق تمیز کمک می کند این اتاق حاوی 2 درب است که یکی به فضای بیرون و دیگری به فضای اتاق تمیز متصل است.هنگامی که هر یک از درب ها باز میشود در دیگر بسته میشود این عمل باعث میشود هوای آلوده از خارج به اتاق تمیز وارد نشود و همچنین هوای موجود در اتاق تمیز که فشار آن نیز نسبت به محیط بیرون بیشتر است از فضا خارج نشود.

اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

خصوصیات لباس در اتاق تمیز (کلین روم)

لباس کارکنان در اتاق تمیز (کلین روم) استاندارد هایی دارد و نباید از هر نوع لباس و وسایلی برای کار در اتاق تمیز (کلین روم) استفاده کرد در ادامه موارد الزامی ای که برای لباس کار در اتاق تمیز بیان شده است را بررسی میکنیم.

1- جنس لباس اتاق تمیز (کلین روم) : لباس اتاق تمیز باید به نوعی باشد که خود ذرات معلق در هوا منتشر نکند و همچنین ميكرو ارگانيسم ها را به خود جذب نكند. جنس لباس اتاق تمیز باید از پلی استر خالص باشد.

2- نوع کفش اتاق تمیز (کلین روم) : کفش اتاق تمیز (کلین روم) باید پاپوش ضد لغزش باشد و کفی صاف و لاستیکی داشته باشد.

3- سرپوش و ماسک : سرپوشی که در اتاق تمیز (کلین روم) استفاده می شود باید از جنس لباس اتاق تمیز باشد و همچنین کاملا سر را بپوشاند و ماسک اتاق تمیز (کلین روم) هم باید به وسیله دکمه به سرپوش متصل شود.

4- مدل لباس اتاق تمیز : لباس اتاق تمیز (کلین روم) باید برای آقایان و خانم ها یکسره باشد و همچنین بدون جیب باشد و تنها دارای زیپ باشد.

اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

نظافت و شستشوی اتاق تمیز (کلین روم)

اساسا چرا باید یک اتاق تمیز یا کلین روم را نظافت کرد. اتاق‌های تمیز جهت حفظ محصولات از خطر آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزینه‌های زیادی بابت طراحی و ساخت این اتاق‌ها شده است اما فکر و برنامه کمی برای نگهداری اتاق تمیز وجود دارد!!
این سوال وجود دارد چرا یک اتاق تمیز را باید تمیز کرد. اتاق‌های تمیز دارای تعداد بالایی از ذرات است و کارگزان شاغل هم برای جلوگیری از انتشار آلودگی لباس‌های مخصوص این کار را می‌پوشند. پوشیدن لباس تولید ذره توسط افراد را متوقف نمی‌کند بلکه از انتشار آن در فضا جلوگیری می‌کند. این عامل مخصوصا در فضاهای استریل حایز اهمیت بسیار می باشد. ماشین‌آلات خود عامل بزرگ تولید و انتشار ذرات هستند و همین ذرات توسط جریان هوا حمل و بصورت حرکت موجی روی سطوح دیگر می‌افتد. حرکت افراد در اتاق ، عامل دیگری از پخش ذرات محسوب می شود. استفاده از پاپوش‌ها و کفش‌های مناسب عامل مهمی در انتقال آلودگی کمتر نیز محسوب می‌شود.
چنانچه سطوحی که بواسطه این تماس‌ها و علت‌ها آلوده شده‌اند پاکسازی و نظافت نشود، این آلودگی به محصول منتقل می شود. ظاهر تمیز و آراسته در یک اتاق تمیز می تواند، نشان دهنده رفتار مناسب در اتاق و رعایت کلیات باشد اما ممکن است از نظر استاندارد اتاق تمیز خیلی آلوده باشد!!

اتاق تمیز و تصفیه ذرات معلق در آن

منبع:https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *