اتاق تمیز (کلین روم)،ایرشاور،فیلتراتاق تمیز (کلین روم)،تهویه،هواساز

مقدمه

اتاق تمیز (کلین روم) به فضایی گفته میشود که در آن میزان آلاینده ها به میزان بسیار کمتری نسبت به محیط بیرون وجود دارد.برای اینکه این آلاینده ها و آلودگی ها به حداقل برسد نباید از محیط بیرون به طور مستقیم وارد فضای اتاق تمیز شویم و باید فضایی مابین اتاق تمیز و محیط بیرون طراحی شود به این فضا ایرشاور گویند.این فضا میزان آلودگی روی لباس و بدن شخص را به حداقل میرساند. اتاقک ایر شاور حاوی حفره هایی در سقف و اطراف است که این حفره ها هوای داخل اتاق ایر شاور را با فشار زیاد به داخل خود میکشند.همچنین هنگام خروج نیز مواد و تشعشعات مضر را از روی لباس و بدن شخص برمیدارد. حداقل سرعت هوا در اتاق ایر شاور باید 25 متر بر ثانیه باشد و هوا نیز باید از طریق حفره های ساخته شده از استیل خارج می شود که در انتهای آن نیز باید فیلتر های هپا قرار گیرد تا آلودگی ها را جذب نماید.(در ادامه راجع به فیلتر ها صحبت خواهیک کرد)

49716-BigPic-300x300

کاربرد ایرشاور اتاق تمیز (کلین روم)

از اتاق ایر شاور دراتاق تمیز هایی برای زمینه های دارو سازی ، پزشکی ، هوافضا ، شیمیایی ، هسته ای و … باید استفاده می شود.

اتاق تمیز (کلین روم)،ایرشاور،فیلتراتاق تمیز (کلین روم)،تهویه،هواساز

فیلترهای اتاق تمیز (کلین روم)

برای اینکه به حداقل آلاینده در فضا برسیم می بایست هوای اتاق تمیز (کلین روم) را به طور مکرر از فیلتر های متعددی بگذرانیم تا هوای اتاق تمیز به حداکثر تمیزی برسد برای این کار باید ابتدا هوا را از فیلتر های درشت عبور دهیم سپس از فیلتر های ظریف تری برای تصفیه هوا استفاده کنیم.

انواع فیلتر هوای اتاق تمیز (کلین روم)

1- فیلتر هپا

2- فیلتر باکس

3- فیلتر گازی اتاق تمیز

4- فیلتر شیمیایی اتاق تمیز

5- فیلتر کربن فعال اتاق تمیز

hepav

اتاق تمیز (کلین روم)،ایرشاور،فیلتراتاق تمیز (کلین روم)،تهویه،هواساز

تهویه اتاق تمیز (کلین روم)

یکی از نکاتی که در ساخت اتاق تمیز باید رعایت کیند این است که اتاق تمیز باید تهویه مناسبی داشته باشد تا بتوان آلودگی را از اتاق تمیز (کلین روم) را جمع کرد و به وسیله فیلتر های هوا که در بالا راجع به آن توضیح دادیم آلودگی را از بین برد.

یکی از دلایلی که باید از تهویه مناسب در اتاق تمیز استفاده شود این است که در اتاق تمیز باید چند چیز کنترل شود:

1- دمای اتاق تمیز

2- فشار اتاق تمیز

3- میزان آلودگی اتاق تمیز

با استفاده از تهویه در اتاق تمیز می توانید دما را کنترل نمایید و همچنین می توانید هوای اتاق تمیز را به وسیله تهویه مناسب در روز چند بار از فیلتر ها بگذرانید تا میزان آلودگی به حداقل برسد و با استفاده از تهویه می توان فشار هوای موجود در اتاق تمیز را تغییر داد.

هواساز در اتاق تمیز (کلین روم)

برای تمیزی هوا باید از دستگاه های تهویه هوای اتاق تمیز استفاده کرد که با نام هواساز مشهور هستند و برای تهویه و تصفیه از آنها استفاده میشود.

دستگاه های هواساز،هوای فضای اتاق تمیز (کلین روم) را به داخل خود می کشد و با عبور دادن آن از چند لایه فیلتر و خارج کردن آن می تواند میزان آلودگی هوا را به حداقل برساند.

برای اینکه میزان تصفیه هوا همیشه بهینه باشد باید فیلتر های اتاق تمیز را هر چند وقت یک بار عوض کنید و همچنین باید ساختار داخلی هواساز اتاق تمیز به گونه ای باشد که بتوان آن را شستشو داد و ضد عفونی کرد.

اتاق تمیز (کلین روم)،ایرشاور،فیلتراتاق تمیز (کلین روم)،تهویه،هواساز

تجهیزات موجود در هواساز اتاق تمیز (کلین روم)

سیستم هواساز براساس حجم محیط کار و کلاس تمیزی مورد نظر طراحی می شود تا بتواند برمقاومت استاتیک سیستم هوائی محیط کار فائق آمده و میزان چرخش حجمی هوا را در هر دقیقه جهت رسیدن به کلاس تمیزی مورد نظر و با کمترین آلودگی صوتی و لرزشی تامین نماید.برای اینکه تمیزی هوای اتاق تمیز (کلین روم) به حد مطلوب برسد باید از فیلتر های هپا در خروجی هوا استفاده شود تا ذرات بالای 0.5 میکرون پاکسازی شوند.

Module_Air_Handling_Unit

اطلاعات بیشتر:https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *