مجتمع های تجاری یا شاپینگ مال

مقدمه

عملکردهای مختلف خدماتی نسبت به سلسله مراتب ارائه خدمات :

کاربری تجاری :

تجاری رده محله : شامل واحدهای خرید روزانه خرده فروشی مانند خواربار فروشی های میوه و سبزی فروشی ها ، نانوایی ها و انواع مشابه دیگر در این رده می باشند .

تجاری رده ناحیه : شامل واحدهای خرید هفتگی مانند سوپر مار کتها، فروشگاههای تعاونی مصرف شهر و روستا ،‌نوشت افزار فروشی ها ،‌آجیل فروشی ها و انواع مشابه دیگر در این رده از ارائه خدمات می باشند.

تجاری رده منطقه : شامل بازارچه ها ، بازار روزها ، بنگاههای معاملات تلفن : واحدهای خرید ماهانه ‌ ، پارچه فروشها ،‌پلاستیک فروشها، لوازم خانگی ، فروش لوازم صوتی و تصویری ،‌کتابفروشیها و انواع مشابه دیگر در این رده قرار می گیرند.

تجاری رده حوزه : شامل واحدهای خرید سالانه : مانند فروشگاههای بزرگ زنجیره ای ، بنگاههای فروش اتومبیل ، مبل فروشی ها ، پوشاک فروشی ها ، میادین میوه و تره بار و انواع مشابه می شود.

تجاری رده شهر و فراتر : شامل عمده فروشها ،‌راسته های صوف مختلف و بورسها بازارها ، میادین میوه و تره بار ، شرکتهای بازرگانی و تجاری ، شعب مرکزی بانکها موسسات تجاری واردات و صادرات کالا ، شعب و دفاتر نمایندگی بانکهای خارجی و نمایندگی موسسات تجاری خارجی می باشند.

مجتمع های تجاری یا شاپینگ مال

مجتمع های بزرگ تجاری بزرگ یا به عبارتی شاپینگ مال، برای اینکه بتواند در رقابت با سایر واحد های تجاری، از موفقیت بیشتری برخوردار گردد و نیازهای استفاده کنندگان و اصناف را همزمان به نحو مطلوب تامین نماید، نیاز به فضاهای یا کاربری هایی دارد. دانستن این کاربری ها برای طراحان و سرمایه گذران مجتمع های تجاری و شاپنگ مال های تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

واحد های تجاری

در طراحی شاپینگ مال ، واحدهای تجاری، از بالاترین اهمیت برخوردار می‌باشند. معمولا به دلیل ماهیت طبقه همکف، این طبقه برای اسقرار برند های مهم با مساحت های بالا، طراحی می‌گردد. مساحت اختصاص داده شده به هر واحد تجاری به نوع کالایی که در مجتمع تجاری عرضه می‌شود، مرتبط است. به عنوان مثال مساحت واحدهای تجاری برای فروش لباس با مساحت واحدهای تجاری برای فروش اسباب بازی کودکان تفاوت زیادی دارند.

7

هایپرمارکت

هایپر مارکت به فروشگاه بزرگی اطلاق می‌شود که طیف وسیعی از کالاها، از جمله کالاهای سوپر مارکت، مواد غذایی، پوشاک و منسوجات، وسایل خانه، وسایل برقی، لوازم الکتریکی و … در آن عرضه می‌شود. از جمله فروشگاه های زنجیره ای هایپرمارکت بزرگ در سراسر دنیا می‌توان به کارفور، تسکو، وال مارت، آلدی اشاره نمود.

پذیرایی ، رستوران، فوت کورد

یکی از جاذبه های مجتمع های تجاری، رستوران های آنها می‌باشد. رستوران ها در مجتمع های تجاری دارای ماهیت های مختلفی می‌باشند. رستوران می‌تواند فود کورد، رستوران کلاسیک و رستوران فست فود یا … باشد. در طراحی رستوران باید به این نکته دقت داشت که در حدود 50 درصد از مساحت رستوران به فضاهای خدمات دهی مانند تهیه و پخت غذا، انبار سرد، انبار فریز، انبار خشک، مدیریت و اداری، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و … اختصاص پیدا می‌نماید.

تفریحی و فرهنگی

امروزه، شاپینگ مال ها و مجتمع های تجاری، برای جذب مخاطبین بیشتر در کنار فعالیت اصلی، خدماتی نظیر شهربازی، خانه اسباب بازی کودکان، پردیس های سینمایی و … را در کنار خود جای داده اند. این فضاهای، شاپینگ مال ها را از یک فضای تک عملکردی و خشک که محدود به خرید می‍شود تبدیل به فضاهایی با جذابیت بالا که بازدیدکنندگان با اهداف غیر خریدی را نیز جذب مینماید، تبدیل می‌کند. این نوع بازدیدکننده ، به غیر از استفاده از این فضاهای تفریحی، احتمال خرید های شانسی را برای واحدهای تجاری بالا می‌برد.

مدیریت و اداری

از سایر بخش های مهم هر مجتمع تجاری، بخش مدیریت ، اداری و حسابداری و مالی آن می‌باشد. مساحت این بخش بستگی به مساحت کل مجتمع و تعداد پرسنل مورد نیاز دارد. این اعداد و ارقام، همه در طراحی فاز صفر پروژه و نیازسنجی های اولیه به دست می‌آید.

مجتمع های تجاری یا شاپینگ مال

پارکینگ

ضوابط معماری و شهرسازی الزامات خاصی را به ساختمان های مجتمع های تجاری تحمیل می‌نماید. در مجتمع های تجاری به ازای هر 100 متر مربع تجاری 3 تا 6 عدد پاریکنگ (بسته به شهر و منطقه و مساحت مجتمع تجاری) باید تامین شود.

تاسیسات

تاسیسات الکتریکی و مکانیکی برای تامین آسایش محیطی استفاده کنندگان از فضا مورد نیاز است. این تاسیسات بر اساس بهینه بودن این تاسیسات با دما ، رطوبت و روشنایی شهر محل استقرار شاپینگ مال و همچنین الزامات و استاندارها، طراحی می‌گردد. طراحی صحیح این تاسیسات و همچنین جانمایی صحیح محل استقرار دستگاه ها ، داکت ها، و محل عبور کانال ها در طراحی این بخش مهم و پیچیده می‌باشد که تعامل مهندسان برق، مکانیک، معماری و سازه را نیازمند است.

گروه مهندسین موفق با استفاده از مهندسین مجرب خود در بخش تاسیسات ساختمان های مسکونی و تجاری فعالیت های زیادی انجام داده است.

سایت:https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *