اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

تاریخ ساخت محیط های تمیز:

تاریخ ساخت محیطهای تمیز به بیش از یک قرن پیش بر می گردد. ولی محیط تمیز به طور کل یک پدیده مدرن به حساب می آید.که میتوان گفت زمینه ساز اصلی آن همان نیاز به جلوگیری کردن از انتقال بیماری ها و همچنین کنترل عفونتها بوده است , ولی پیدایش محیطهای تمیز در شکل و نوع امروزی بر طبق نیازی است که صنایع پیشرفته ان را به وجود آ ورده است . هم اکنون کاربرد اینگونه محیط ها در مسائل غیر پزشکی نیز روز به روز در حال افزایش است. در ایران استفاده از محیط های تمیز پزشکی و داروئی , مربوط به سالهای قبل از 1350 ش است اما محیطهای تمیز صنعتی جز چند نمونه که آن هم تماماٌ توسط شرکتهای خارجی ساخته شده , مورد استفاده صنایع داخلی نبوده است . آغاز تهاجم نظامی عراق به ایران در سال 1359 ش , موجب تسریع رشد صنایع نظامی و صنایع حساس دیگر در ایران گردید . اولین محیط های تمیز صنعتی ساخت داخل در سال 1367 ش مورد بهره برداری قرار گرفت . نیاز به این صنعت , روز به روز افزایش می یابد . هر چه سخن از ظرافت , پیچیدگی و حساسیت بیشتر می شود , این نیاز نیز افزون می گردد. در زیر مواردی چند از کاربردهای محیطهای تمیز را عنوان کرده که هر یک بیانگر و ارئه دهنده محیطی است که نیاز به کنترل آلودگی و ایجاد فضا و شرایط فیزیکی مناسب برای فعالیتها و محصوالتی میباشند که بایستی بدور از آلودگی های ذره ای و میکروبی باشند.
در اینجا👇👇👇 به 8 بخش که اتاق تمیز در آن نیاز است اشاره میکنیم.

1-صنایع نظامی و هسته ای
2-صنایع داروئی و مهندسی پزشکی
3-بیمارستانها و مراکز درمانی
4-صنایع میکرو مکانیک
5-صنایع الکترونیک
6-صنایع نوری
7-صنایع نیمه هادی ها
8-صنایع غذایی و آشامیدنی

 

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

حال به صورت مختصر توضیحاتی در مورد برخی از این اتاق تمیز ها میدهیم:

photo_2017-09-14_08-52-07

صنایع نظامی و هسته ای

یکی از صنایعی که در آن اتاق تمیز(کلین روم) بسیار کاربرد دارد و بسیاری از کار های آن باید در اتاق تمیز انجام شود ، صنایع هسته ای است. در واقع صنایع هسته ای به دلیل اینکه اندازه ذراتی که با آنها کار می کنیم به حد نانو متر می رسد حساسیت بالایی لازم است تا آلودگی هوا را کاهش دهیم. یعنی باید محیط اتاق تمیز به گونه ای طراحی شود که میزان آلودگی در آن بسیار پایین باشد.

یکی از موارد دیگری که باید در ساخت اتاق تمیز صنایع هسته ای به ان توجه کنیم این است که در این صنایع موادی که در این اتاق تمیز ها با آنها کار می شود تششع صاتع می کنند پس باید از مواد و وسایلی در اتاق تمیز استفاده شود که در برابر این تشعشعات از خود واکنش نشان ندهند و همچنین باید سیستمی را در اتاق تمیز طراحی کنید که این تشعشعات روی لباس و بدن افراد را از بین ببرد.

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

در اتاق تمیز(کلین روم)  صنایع هسته ای تنها شکافت هسته ای انجام نمی شود بلکه ممکن است از این مواد هسته ای برای تولید دارو و تجهیزات دیگر استفاده شود. که برای هرکدام باید شرایط خاصی را اعمال کنیم.

هوا در اتاق تمیز صنایع هسته ای باید با فیلتر های هپا که توانایی پاک کردن ذرات با قطر ۰٫۳ میکرومتر با بازده ۹۹٫۹۵% را دارند، تمیز شود.

 medical

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

صنایع داروئی و مهندسی پزشکی

اتاق تمیز(کلین روم)  محیط بسته ای که از نظر مقادیر ذرات معلق در فضا ,دما ,رطوبت و فشار کنترل می شود.  در این فضای محافظت شده در برابر انواع آلودگی ها و ذرات معلق هوا، محصولات و تجهیزات حساس به آلودگی تولید می گردد. این فضا معمولا در صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.

استاندارد ISO 14644 یکی از اصلی ترین استاندارد هایاتاق تمیز(کلین روم)  می باشد. در این استاندارد موارد بسیاری در خصوص مشخصات فضای تمیز قید شده است.

 thumb8727088124595

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

اتاق تمیز(کلین روم) آزمایشگاهی

اتاق تمیز(کلین روم) آزمایشگاهی در واقع محیطی است که برای تحقیقات علمی و همچنین تولید محصول استفاده می شود و در اینگونهاتاق تمیز(کلین روم)  ها میزان آلاینده ها به حداقل خود میرسد که در این گونه از کلین روم ها میزان آلاینده ها در هر متر مربعی با یک اندازه خاص تعیین میشود.

برای مثال در یک محیط شهری معمولی میزان آلاینده ها در یک متر مربع حدود 35 میلیون ذره با طیف اندازه ی 0.5 μm و با قطری بیشتر هستند که مطابق با یک اتاق تمیز(کلین روم) ISO 9 است در حالی که یک اتاق تمیز(کلین روم)  آزمایشگاهی ISO 1 اجازه به حضور چنین ذراتی نمی دهد و تنها 12 ذره به ازای هر متر مکعب با اندازه ی 0.3 μm و کوچکتر باید وجود داشته باشند.

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

در واقع در اینگونه اتاق تمیز(کلین روم)  هایی محصولات دارویی تولید میشوند و باید مجهز به فیلتر های HEPA و اگر نیاز باشد ULPA و هم چنین سیستم های رطوبت زدا باشد تا از سلامت محصولی که تولید میشود بتوان اطمینان حاصل کرد.

16-11-1-2269model-nf1

صنایع الکترونیک

یکی از صنایعی که در آن اتاق تمیز(کلین روم)   کاربرد دارد ، صنایع الکترونیک هست که هم در ساخت برخی تجهیزات باید از اتاق تمیز اتاق تمیز(کلین روم)  بهره برد و هم در نگهداری بعضی از تجهیزات.

اتاق تمیز (کلین روم) در صنایع مختلف

امروزه باید در اتاق های سرور ها میزان آلودگی هوا و دما و میزان رطوبت و… کنترل شود که این شرایط تنها دراتاق تمیزاتاق تمیز(کلین روم) مهیاست پس باید اتاق های سرور اتاق تمیز(کلین روم)   با فیلتر هایی در سقف و کف باشند تا بتوانند هوا را به خوبی تمیز کنند. اگر اتاق سرور های امروزی اتاق تمیز(کلین روم)   نباشند مشکلات ذیل به وجود می آید :

1- با نشستن گرد و غبار بر روی چیپست سرور عمر قطعات الکترونیکی کم می شود.

2- با وجود گرد و غبار بر روی قطعات سرور انتقال دما و همچنین عملیات خنک سازی به خوبی انجام نمی شود.

3- وجود ذرات گرد و غبار باعث می شود دما قطعات بالا برود و در نتیجه دما محیط بالا برود و در نهایت میزان مصرف برق نیز بالا می رود.

پس باید اتاق های سرور هااتاق تمیز(کلین روم) 

 باشند تا بتوان در آن شریاط فوق را کنترل کرد.

منبع: https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *