چگونه گلخانه مناسب داشته باشیم؟

با افزایش رو به رشد جمعیت جهان، مسئله امنیت غذایی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران اقتصادی جوامع مختلف بدل شده است. تامین غذای سالم و ارگانیک در برنامه‌های توسعه‌ای اغلب کشورها جایگاه ویژه‌ای یافته است.استفاده از روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری و تولید در سطح و غیره همه و همه از روش‌هایی است که بشر برای مقابله با محدودیت‌های موجود به آنها روی آورده است. کشت گلخانه‌ای هم یکی از روش‌هایی است که در جهت کنترل عوامل طبیعی و افزایش بهره‌وری در تولید به کار گرفته می‌شود.

TivKavanAtlas129

چگونه گلخانه مناسب داشته باشیم؟

کشت‌وکار گلخانه‌ای یکی از روش‌های شناخته‌شده و معمول در تولید محصولات کشاورزی است که محدودیت‌های مربوط به شرایط خوب یا بد جوی را نداشته و قابلیت سرمایه‌گذاری هم در مناطق سردسیر و هم در مناطق گرمسیری را دارد.

کشت بدون خاک یا هیدروپونیک از جمله روش‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. امروز محصولات متفاوتی در گلخانه‌ها برای تامین نیازهای غذایی مردم خارج از فصل برداشت در فضای باز تولید می‌شود. خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و انواع سبزیجات و صیفی‌جات از جمله محصولاتی است که کشت گلخانه‌ای آن طرفداران زیادی دارد.

انواع گلخانه ها به شرح زیر می باشد :

گلخانه ها از نظر نوع تولید محصول و نوع سازه مورد استفاده شده دارای انواع مختلفی می باشند.

چگونه گلخانه مناسب داشته باشیم؟

مراحل ساخت گلخانه بر اساس نوع تولید :

1.گلخانه هایی که برای تولید گل و گیاهان زینتی مانند :انواع گلهای شاخه بریده (رز – گلایول – داودي) وگلهاي آپارتمانی ساخته می شوند .

2. گلخانه هایی که جهت تولید سبزی ومحصولات صیفی شامل خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل و… مورد استفاده قرار می گیرند .

3.گلخانه های چوبی که سازه اسکلت اصلی آنها از چوب با پوشش پلاستیک می باشد، مشکل بزرگ این نوع نداشتن تهویه و سیستم گرمایی مناسبی است، همچنین به دلیل ارتفاع کم این نوع گلخانه ها (2-3 متر)، مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد.مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث آن میباشد. ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه هاي مدرن بسیار کمتر است. به سبب همین معایب این گلخانه ها مورد استقبال قرار نگرفت.

4. گلخانه هایی که جهت تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی می باشند و از نظر نوع سازه به دو دسته چوبی (سنتی) و مدرن(فلزی) تقسیم می شوند .

5.    گلخانه های مدرن(فلزی):سازه این گلخانه ها از فلز میباشد. معمولا با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش پوشیده می شود و دارای سیستم تهویه و گرمایشی مناسب می باشد. از مزیت های این گلخانه ارتفاع بالای آن می باشد (بیش از 4/5 متر) و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبی افزایش دارد.

چگونه گلخانه مناسب داشته باشیم؟

مواد پوششی این نوع گلخانه ها :

1.    پوشش  شیشه ای و قاب فلزی
2.    پوشش فایبرگلاس
3.    اکریلیک
4.    پلی کربنات
5.    پلی اتیلن با قاب چوبی
6.    ساخت گلخانه های خورشیدی

این نوشته توسط مهندس مهدی شهرجردی نوشته شده است.

1 دیدگاه برای “چگونه گلخانه مناسب داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *