کفپوش و درب اتاق تمیز (کلین روم)

طراحی اتاق های تمیز باید به گونه ای باشد که حداقل میزان آلودگی را وارد اتاق تمیز(کلین روم) کند و همچنین قابل شستشو باشد.

حال سوالی که مطرح است این است که چطور باید کفپوش اتاق تمیز را طراحی کرد؟

از چه موادی برای ساخت کف پوش اتاق تمیز استفاده کرد تا هم شرایط فوق را داشته باشد و همچنین بتواند در شرایط متفاوتاتاق تمیز(کلین روم)  از جمله رطوبت بالا و یا دمای بسیار بالا و پایین مقاومت کند و حالت خود را از دست ندهد؟

برای کف اتاق تمیز(کلین روم)  متریال هایی مثل کاشی و سرامیک کاملا غیر مجاز می باشند زیرا درز های بین سرامیک ها محل مناسبی برای تجمع گرد و غبار و آلودگی است و باید از موادی استفاده شود که به صورت یک پارچه کف کلین روم را کفپوش کند.

کفپوش و درب اتاق تمیز (کلین روم)

qaa

برای مثال کفپوش اپوکسی برای کفپوش اتاق تمیز(کلین روم) بسیار مناسب اند زیرا هم یک دست اند و همچنین به راحتی می توان آن را شستشو داد و ضد عفونی کرد.

نکته ای دیگر در مورد کلین روم این است که لایه های سطحی کفپوش نباید نتخلخل باشند و همچنین کفپوش کلین روم باید تحمل وزن بالای دستگاه های مخصوص را داشته باشد.

کف پوش اتاق تمیز(کلین روم)  باید به گونه ای رنگ شود که در شرایط های محیطی مختلف آلودگی تولید نکند و همچنین رنگ آن تغییر نکند.

کفپوش و درب اتاق تمیز (کلین روم)

اجزای موجود در اتاق تمیز(کلین روم)   مثل دیوار و در و پنجره به گونه ای ساخته میشوند که مانع ورود آلودگی و ذرات گرد و غبار به داخل اتاق تمیز شوند.

مشخصات کلی ای که درب اتاق تمیز باید داشته باشد تا استاندارد های اتاق تمیز حفظ شود را به صورت اجمالی بررسی میکنیم :

Cleanroom-Alu-Sandwich-Panel-Door-Hand-made-panel-

1- جنس درب اتاق تمیز باید از جنس پانل و به قطر 50 میلیمتر باشد و سطح رویی آن باید کاملا صاف باشد و لایه عایق داشته باشد.

2- چهار چوب و فریم دور درب اتاق تمیز(کلین روم)   باید از جنس آلومینیوم باشد .

3- لولا ها و دستگیره ها باید از جنس تمام استیل استفاده شوند و درز های آن با لایه های پلاستیکی پوشانده شود.

4- در وسط درب اتاق تمیز باید یک شیشه سکوریت استقفاده شود.

5- رنگ درب اتاق تمیز باید سفید باشد.

برای طراحیاتاق تمیز(کلین روم)   باید شرایط فوق در درب اتاق تمیز رعایت شوند و هر جا که احتمال نفوذ هوا و گرد و غبار وجود داشته باشد عایق بندی شود.

این نوشته توسط مهندس مهدی شهر جردی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *