روشنایی در اتاق تمیز(کلین روم) چگونه است؟

مقدمه

به فضای محافظت شده در مقابل انواع آلودگی اتاق تمیز گویند، که محصولات و یا خدمات حساس به آلودگی در آن تولید می شوند که در صنایع داروسازی، پزشکی ( مانند اتاق های جراحی)، تولید مواد غذایی، میکروالکترونیک و مانند آن کاربرد دارد.
استانداردهای مختلفی تعریف شده اند که میزان آلودگی ها را در یک فضا می سنجند. ISO 14644 یکی از استانداردهای اتاق تمیز است.

در این استاندارد تعداد ذرات کمتر از نیم میکرون در یک فوت مکعب اندازه گرفته می شود. برای آنکه مقیاسی برای ذرات نیم میکرون داشته باشید، باید گفت که ضخامت موی یک انسان معمولا بین 75 تا 100 میکرون است. با این حال برخی از صنایع و استانداردها، ذرات کمتر از نیم میکرون را مد نظر دارند.

روشنایی در اتاق تمیز(کلین روم) چگونه است؟

یکی از قسمت های مهم هر اتاق تمیز روشنایی آن است که باید طبق استاندارد های روز چراغ های روشنایی در آن تعبیه شوند. تا هم روشنایی اتاق تمیز را تامین کند و همچنین مانع ورود گرد و غبار اتاق تمیز شود.

روشنایی در اتاق تمیز(کلین روم) چگونه است؟

ویژگی های چراغ های اتاق تمیز به صورتی است که بتواند شرایط مطلوب را در اتاق تمیز تامین کند. اولین ویژگی اتاق تمیز باید این باشد که در چراغ های اتاق تمیز باید از لامپ هایی باید استفاده شود که تولید گرما توسط آنها کمترین میزان ممکن باشد تا باعث تغییر دمای اتاق تمیز نشود و دیگر اینکه چراغ های اتاق تمیز باید به گونه ای طراحی شوند که مانع ورود هرگونه آلاینده به اتاق تمیز شوند که به این منظور می توان در چراغ های اتاق تمیز نیز فیلتر هوا بکار برد.

l2-p322230-488-336-1

طراحی لامپ اتاق تمیز به صورتی است که به دوصورت دسترسی از بالا و همچنین دسترسی از پایین داشته باشد.نوع دسترسی از بالا به لامپ اتاق تمیز بسیار بهتر از نوع دسترسی از پایین است زیرا در اینگونه لامپ ها دیگر برای تعمیر نیاز نیست تعمیرکار به داخل اتاق تمیز بیاید و تنها می تواند از بیرون لامپ ها را تعمیر کند بدون اینکه آلاینده به اتاق تمیز وارد شود.

روشنایی در اتاق تمیز(کلین روم) چگونه است؟

طراحی بدنه لامپ در اتاق تمیز به صورتی است که به تواند رطوبت بالا را نیز تحمل کند.همچنین لامپ اتاق تمیز باید به گونه ای طراحی شود که بتوان نور آن را تنظیم کرد و متناسب با شرایط دلخواه نور را کم و یا زیاد کرد.

 

این مطلب توسط مهندس مهدی شهر جردی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *