(HVAC ( Heating, Ventilating and Air Conditioning چیست؟

تاریخچه HVAC

“گرمایش ، تهویه و تهویه مطبوع ” بر اساس اختراعات و اکتشافات افرادی چون Nikolay Lvov و  Michael Faraday و   Willis Carrierو  Reuben Trane و  James Joule و William Rankine و  Sadi Carnot و چند نفر دیگر شکل گرفت . اجزای این فناوری نیز دست به دست با انقلاب صنعتی ، روش های نو سازی ، بهره وری توسط شرکت ها و مخترعان در سراسر جهان رشد کرد .

HVAC  در طراحی های متوسط و بزرگ ، ساختمان های اداری و آسمان خراش ها و حتی محیط های دریایی مانند آکواریوم جهت کنترول رطوبت و دما با استفاده از هوای بیرونی کاربرد دارد.

(HVAC ( Heating, Ventilating and Air Conditioning چیست؟

HVACچیست؟

HVAC مخفف سه کلمه Heating, Ventilating and Air Conditioning به معنی “گرمایش، تهویه و تهویه‌مطبوع” میباشد . در اصل علت ایجاد سیستم های تهویه مطبوع جهت داشتن آسایش و هوای داخلی خوب بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بوده است .
HVAC یک رشته فرعی در مهندسی مکانیک به شمار میرود که بر اساس علوم ترمودینامیک ، سیالات و انتقال حرارت تشکیل شده است.وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش ، رطوبت دهی و خشک  کردن ، و تصفیه هوا میباشد . برای انسان دما و رطوبت لذت بخش در داخل محل زندگی دمای ۲۲C و رطوبت نسبی ۵۰% است .

how-important-is-hvac-maintenance-in-commercial-buildings-870x400_orig

حال به طور خلاصه در مورد “گرمایش، تهویه و تهویه‌مطبوع” توضیحاتی خواهیم داد:

گرمایش

سیستم‌های گرمایشی

انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد وجود دارد. در مناطق با آب‌وهوای سرد برای خانه‌های شخصی و ساختمان‌های عمومی از گرمایش مرکزی (شوفاژ) برای گرم کردن استفاده می‌کنند.

چنین سیستم‌هایی شامل یک دیگ بخار، کوره (مشعل) یا پمپ گرمایی برای گرم کردن آب، بخار و یا هوا هستند که همه این‌ها در یک مکان مرکزی مانند موتورخانه در یک خانه یا اتاق تأسیسات در ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

(HVAC ( Heating, Ventilating and Air Conditioning چیست؟

تهویه

سیستم های تهویه

تهویه فرایندی برای کنترل دما و یا زدودن رطوبت، بو، دود، گرما، گردوغبار و باکتری‌ها توسط تعویض و جابه‌جایی هوای یک محیط است.

تهویه شامل تبادل هوا بین خارج و داخل ساختمان و ایجاد گردش هوا در آن و همچنین یکی از عوامل مهم در حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان است. تهویه در ساختمان‌ها به دو صورت مکانیکی و طبیعی صورت می‌گیرد. از تهویه برای دفع بوهای نامطبوع و رطوبت بیش از حد استفاده می‌شود به این صورت که با ارسال هوا به خارج از ساختمان و گردش هوا در داخل آن از سکون هوا در محیط داخل ساختمان جلوگیری می‌شود.

تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم‌های تهویه مطبوع و سردسازی برای رفع گرما ایجاد شده‌اند. سرما به معنای نبود گرماست و تمام سیستم‌های تهویه مطبوع برطبق این اصل مهم عمل می‌کنند. حذف گرما می‌تواند از طریق فرایندهای تابش،  همرفت و یا چرخه تبرید صورت گیرد. یک سیستم تهویه مطبوع یا یک سیستم تهویه مطبوع مستقل برای یک خانه یا ساختمان، ایجاد سرما، تهویه و کنترل رطوبت را فراهم می‌آورد.

(HVAC ( Heating, Ventilating and Air Conditioning چیست؟

بهره وری انرژی در سیستم های HVAC

حدودا از سال ۱۹۸۰ میلادی تولید کنندگان صنعت تهویه مطبوع برای ساخت سیستم های کارامدتر در تلاش بوده اند. دلیل اصلی آن افزایش بهای مصرف انرژی بوده . همچنین  اخیرا نیز به خاطر مسایل زیست محیطی دنبال تجهیزات سالم تر هستند .علاوه بر این بهبود کیفیت HVAC برای سلامتی استفاده کنندگان آن است.

در گذشته استفاده از آب گرم برای گرمایش مرسوم تر بود . اما امروزه با نیروی هوا که محبوبتر هستند تهویه مطبوع صورت میگیرد. برخی از مزایای آن نیز شامل : اثرات بهتر در تهویه مطبوع ، صرفه جوی ۱۵ تا ۲۰ درصدی انرژی است. البته هزینه راه اندازی آن بالاتر از سیتم های تهویه سنتی میباشد.

(HVAC ( Heating, Ventilating and Air Conditioning چیست؟

سلامت سیستم HVAC

اجزای سیستم HVAC معمولاً در محیطی گرم، تاریک و مرطوب کار می‌کنند که شرایط مطلوب رشد انواع قارچ و باکتری است. آلودگی قارچی بوهایی را بوجود می‌آورد که کارایی سیستم را پایین می‌آورد.

درآزمایش‌های انجام شده برای مقایسه کارکرد آلومینیوم و مس، دکتر کی ول(Keevil) و همکارانش در سپتامبر ۲۰۱۰ در بیرمنگام، نتیجه تحقیق را اعلام کردند؛ مس با سرکوب رشد باکتری و کپک، سلامت سیستم را تأمین می‌کند. مس همچنین، از جوانه زنی اسپورهای موجود جلوگیری کرده و خطر آزاد شدن اسپورها را کاهش می‌دهد.مس جایگزین ارزشمندی بجای آلومینیوم است، به ویژه در بیمارستان‌ها که بیماران مستعد عفونت‌های قارچی می‌باشند. این ادعا طی سال‌های ۲۰۰۷ تا۲۰۱۲ توسط EPA تأیید شد و به ثبت رسید.

آزمایش دیگر از سوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، توسط دکتر اشمیت (Schmidt) و همکارانش در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج زیر را نشان داد: آلومینیوم معمولی مورد استفاده در دستگاه‌های تهویه، گسترش پایدار ترکیب باکتریایی/قارچی را بیش از ۴۷۰۰۰ ارگانیسم در هر سانتیمتر مربع طی مدت ۴ هفته نشان داد. در حالیکه سطح مس، در همان مدت، میزان ارگانیسم‌ها را تا ۹۹٫۹۷٪ کاهش داد.

منبع: https://www.shahrjerdi.ir

2 دیدگاه برای “HVAC چیست؟گرمایش ، تهویه و تهویه مطبوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *