BIM و سطوح(Levels) مختلف آن

BIM Levels explained

سطوح BIM ( و پذیرش سطح ۲ BIM ) تعاریف پذیرفته شده‌ای هستند که معیارهای مورد نیاز برای سازگاری با مفهوم BIM را مشخص میسازند. بر این اساس میتوان گام بعدی را در سفر صنعت از تخته های رسم به کامپیوتر و پس از آن به جهان دیجیتال برداشت.

حکومتها دریافته اند که فرآیند تبدیل صنعت ساختمان به یک کار مشارکتی و هماهنگ کامل، تدریجی بوده و به گام هایی مشخص و قابل تشخیص نیاز دارد که سطوح مختلف نامیده میشوند. این سطوح در محدودهی ۰ تا ۳ تعریف شده و اگر چه بحث هایی پیرامون معنی دقیق هر سطح وجود دارد، مفهوم کلی این سطوح در ادامه خواهد آمد:

SDRGERT

BIM و سطوح(Levels) مختلف آن

سطح صفر بیم

Level 0 BIM

سطح صفر که ساده ترین شکل کار است به معنی هیچ گونه همکاری است. نقشه های دوبعدی طراحی شده با کامپیوتر تنها برای اطلاعات تولید استفاده میشوند. خروجیها و توزیع آنها به صورت کاغذی و یا چاپ الکترونیکی و یا ترکیبی از آنها انجام می پذیرد. بیشتر بخشهای صنعت در حال حاضر جلوتر از این مرحله است.

Level 1 BIM

این سطح عموما شامل ترکیبی از طراحی های کامپیوتری سه بعدی برای تصویر کلی کار و نقشه های دوبعدی برای مدارک قانونی و اطلاعات تولید میشود. تبادل الکترونیکی داده ها از طریق یک محیط اشتراک داده ی عمومی (СDE) که عموما توسط پیمانکار مدیریت میشود، انجام میپذیرد. بسیاری از سازمانها در حال حاضر در این سطح عمل می کنند.

Level 2 BIM

این سطح به معنای همکاری مشترک تمامی بخشها است. هر بخش و سازمان از مدل های سه بعدی رایانه ای که الزاما یک مدل مشترک نیستند، استفاده میکنند. همکاری از چگونگی تبادل اطلاعات بین بخشهای مختلف ناشی می شود. اطلاعات طراحی در قالب یک الگوی عمومی به اشتراک گذاشته میشود که سازمانها را برای دستیابی به یک الگوی BIM یکنواخت و انجام کنترل های ضروری بر روی آن، قادر به ادغام این اطلاعات با داده های خود میسازد. در نتیجه، هر نرم افزار طراحی رایانه ای که سازمانها و بخشهای ذیربط به کار میبرند بایستی قادر به تولید یکی از فرمتهای فایلهای مشترک باشد.

Level 3 BIM

این سطح که هم اکنون به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته میشود به معنای همکاری کامل میان تمام بخشهاست که با بهره گیری از یک مدل پروژه مشترک در یک مجموعه‌ی متمرکز انجام میپذیرد. تمامی بخشهای و گروههای درگیر میتوانند به یک مدل یکسان دسترسی داشته و آن را اصلاح نمایند و منفعت این کار برطرف ساختن آخرین خطر تضاد اطلاعات است. این سطح به عنوان “بیمِ باز” (Open BIM) شناخته میشود.

BIM و سطوح(Levels) مختلف آن

مفهوم سطوح تعریف شده در عمل چیست؟

?What this means in practice

این سطوح در عمل به معنای آن است که این مقررات برای کاهش ۲۰ درصدی هدررفت و اتلاف هزینه‌ها و منابع در صنعت ساخت و ساز اتخاذ شده است. کارهای ناتمام، خطاها و بهینه نبودن زنجیره ی اطلاعات به عنوان اصلی ترین عوامل هدررفت های یادشده در نظر گرفته میشوند و با کار هماهنگ و تعاونی میتوان اثر عوامل یادشده را کاهش داد. با نگاهی به آینده دور، احتمال زیادی وجود دارد که فعالیت هماهنگ بخشها فراتر رفته و بخش خصوصی را نیز شامل گردد. همانگونه که طراحی به کمک رایانه در دههی ۱۹۹۰ جایگزین تخته‌های رسم گردید.

۴D BIM and beyond

سرانجام، مفهوم BIM چهاربعدی که در سالهای اخیر یک واژه پرتکرار شده است، به معنای بهرهگیری از BIM برای تحلیل زمان است. فراتر از این، بعد پنجم قرار دارد که شامل مدیریت هزینه هاست. بعد ششم نیز دربرگیرنده‌ی مدیریت منابع است.

منبع:https://www.shahrjerdi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *