نحوه ساخت و طراحی گلخانه هوشمند

گلخانه هوشمند ، چه گلخانه ای است ؟

گلخانه ای که در آن بتوان  یکی از فاکتور های دما ورطوبت را کنترل کند، گلخانه هوشمند می باشد .
در گلخانه هوشمند که یک گلخانه مدرن به حساب می آید ، تمامی مراحل آبیاری ، کنترل دما و رطوبت محیط گلخانه و… به صورت اتوماتیک انجام می گیرد .داشتن یک مغز مهمترین بخش یک گلخانه است ، مغزی که بتوان با آن گلخانه را به طور کامل تحت کنترل قرار داد .می توان از یک سرور مرکزی استفاده کرد ، به طوری که این سرور به شما این اجازه را می دهد که تمامی تنظیمات گلخانه را انجام دهید ، از وضعیت فعلی گلخانه با خبر شوید ،و از همه مهمتر این قابلیت را داشته باشد که تمامی سنسورها و تجهیزات گلخانه را به صورت یکجا مدیریت کنید. همچنین دارای برنامه موبایل به همراه سرور باشد .تمامی تجهیزات برقی و مکانیکی گلخانه به این سیستم وصل می شود و از طریق نرم افزار مخصوص آن تنظیمات اولیه انجام می گیرد . پس از آن تمامی امور گلخانه به صورت خودکار انجام خواهد شد کنترل اینترنتی و موبایل نیز همراه این سیستم به شما ارائه خواهد شد.

دلیل ساخت گلخانه ؟

برای تغییر محیط اطراف گیاهان و بهبود شرایط رشد آن ها می توان به گلخانه روی آورد.
معمولا گلخانه ها در موارد متفاوتی قابل استفاده می باشند .برخی از آن ها برای عملیات سالیانه مورد استفاده قرار می گیرند ، بعضی فقط برای پرورش گیاهان فصلی مثل بهار و پاییز خواهند بود .همچنین بعضی شرایط آب و هوایی برای پرورش تعدادی از گیاهان مانند گوجه فرنگی در تابستان مناسب نمیباشد ، لذا استفاده از گلخانه مورد نیاز می باشد .گلخانه ها شرایط مناسب برای پرورش گیاهانی که قابل کشت در شرایط بیرون نیستند ، را فراهم می کنند .

قیمت ساخت و طراحی گلخانه هوشمند چقدر است؟

با توجه به نوع مواد ، تجهیزات بکار رفته ، سرور مرکزی مورد استفاده و دیگر ، تجهیزات بکار رفته در ساخت گلخانه هوشمند ،ممکن است در قیمت تفاوت ایجاد کند . لذا جهت استعلام قیمت ساخت گلخانه هوشمند و یا در صورت داشتن سوال و نیاز به مشاوره در این خصوص می توانید با گروه مهندسین موفق تماسحاصل کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را بدست آورید.

برای تاسیس گلخانه به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

برای تاسیس و ساخت گلخانه باید به نکاتی توجه کرد که این نکات باعث موفقیت هر چه بهتر در زمینه استفاده از گلخانه را در پی خواهد داشت.
1.    انواع بسترهای کاشت محصولات گلخانه ای را باید در نظر گرفت .
2.    عملکرد تولیدات گلخانه ای با توجه به برنامه ریزی های از پیش تعیین شده ، اجرا می شود.
3.    ایجاد شرایط لازم برای احداث گلخانه
4.    تجهیزات و ادوات مورد نیاز در گلخانه ها باید تعیین شوند.
5.    سایر تجهیزات مورد نیاز گلخانه تهیه شود .
6.    باید از تمام آفات و بیماریهای مهم گلخانه ای اطلاعات کافی در دست باشد .

برای ساخت یک گلخانه ، ممکن است از نوع ماده پوشش دهنده مختلف استفاده شود .
انواع ماده پوشش دهنده شامل موارد زیر می باشد :
1.    پوشش  شیشه ای و قاب فلزی
2.    پوشش فایبرگلاس
3.    اکریلیک
4.    پلی کربنات
5.    پلی اتیلن با قاب چوبی
6.    ساخت گلخانه های خورشیدی
در رابطه با ساختن گلخانه های خورشیدی می توان گفت ساخت چنین گلخانه هایی نیز امکان پذیر است اما به مهندسی خاصی نیازمند می باشد. در این حالت اسکلت یا  قاب گلخانه از فلز یا چوب ساخته می شود و برای کمک به مقاومت در برابر وزش باد می توان فضای بین لایه های پوششی را خالی از هوا نمود.گلخانه با اسکلت چوبی به آسانی ساخته می شود و انتخاب مناسبی برای سازنده می تواند باشد .

ویژگی های ساخت اسکلت گلخانه

گروه مهندسین موفق با به کار گیری از نرم افزار های و تکنیک های مهندسی خود بهترین شیوه اجرا و ساخت گلخانه ها را به نحوی ساده مراحل ساخت گلخانه را با تکیه بر تجارب خود در پیش گیرد.

اسکلت گلخانه شامل چه قسمت هایی می باشد ؟

1.    پایه
2.    شاسی افقی
3.    شاسی افقی
4.    ناودان اصلی
5.    ناودان قطره
6.    قاب  گلخانه
7.    بازوئی
8.    کشو
9.    پشته
10.    کلاهک
11.    پنجره
12.    تهویه
13.    پنجره تهویه کناری
14.    نگهدارنده دستگاه تهویه

ee

برای پایه های گلخانه باید پی یا فونداسیون در نظر گرفت درست مثل ساختمان.جنس ستون ها ممکن است فلزی یا چوبی باشد . در صورتی که ستون ها از چوب ساخته شود ، باید آن ها را با مواد شیمیایی  مناسب آغشته شوند تا مدت دوام بیشتری داشته باشد .در مورد شاسی افقی ، محافظی برای سقف گلخانه است و به صورت افقی روی پایه‌ها قرار داده می‌شود. محافظ پائین پنجره نیز در قسمت پایین پنجره‌ها قرار می‌گیرد و جنس آن می تواند چوبی یا فلزی باشد.برای انتقال آب به بیرون اسکلت گلخانه از ناودان استفاده می شودهمچنین در داخل گلخانه ناودان قطره ای قرار می گیرد و قطرات جمع شده آب را به زمین هدایت می‌کند. به چارچوب اصلی گلخانه ، قاب گلخانه گفته می شود که از مهمترین قسمت های گلخانه می باشد .کشو نیز به قسمت بیرونی قاب متصل شده تا شیشه و مواد پوشش دهنده گلخانه را در جای خود نگه دارد. کشوها بوسیله دو یا چند پیچ به قاب گلخانه محکم می‌شوند.از بازویی برای حمایت و استحکام گلخانه استفاده می‌شود.پشته به قسمت بالایی هر قاب محکم میشود و این قطعه در قسمت برآمده گلخانه قرار میگیرد .برای راه رفتن روی گلخانه برای رسیدگی به قسمت‌های گلخانه و تعمیرات جزئی،در انتهای پشته بخشی به نام لاهک نصب می شود.

تقسیم بندی مراحل ساخت گلخانه براساس نوع تولید :

1.گلخانه هایی که جهت تولید سبزی ومحصولات صیفی شامل خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل و… مورد استفاده قرار می گیرند .
2.گلخانه هایی که برای تولید گل و گیاهان زینتی مانند :انواع گلهای شاخه بریده (رز – گلایول – داودي) وگلهاي آپارتمانی ساخته می شوند .
3.گلخانه هایی که جهت تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی می باشند و خود از نظر نوع سازه به دو دسته چوبی (سنتی) و مدرن(فلزی) تقسیم می شوند .
4.گلخانه های چوبی که سازه اسکلت اصلی آنها از چوب با پوشش پلاستیک می باشد، معمولا تهویه و سیستم گرمایی مناسبی ندارند، همچنین با توجه به اینکه ارتفاع سازه های آن 2 تا 3 متر (ارتفاع کم) می باشد، مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد.مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث آن میباشد. ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه هاي مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه هاي چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.
5.گلخانه های مدرن(فلزی):سازه این گلخانه ها از فلز میباشد که معمولا با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش پوشیده می شود و دارای سیستم تهویه و گرمایشی مناسب می باشد. از مزیت های این گلخانه ارتفاع بالای آن می باشد (بیش از 4/5 متر) و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبی افزایش دارد.

 

 

منبع: https://www.shahrjerdi.ir/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *