در این مطلب سعی بر آن است که تعریف جامع و دقیقی از BIM بیان شود و فواید استفاده از این سیستم برای کارفرمایان ، مجریان ، طراحان پروژه ها به تفکیک ارائه شود . 

BIM چیست ؟ 

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید تعاریف علمی زیادی از مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM پیدا کنید؛ با این وجود   BIM تا حدود زیادی ناشناخته باقی مانده و ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد. این درحالی است که وضعیت طراحی به کمک رایانه یا CAD کاملاً برعکس است؛ این اصلاح عملاً غیرقابل تعریف است اما بخاطر زمینه ها و نحوه استفاده از آن همه ما معنی دقیق CAD را می دانیم و تعریف مشترکی از آن داریم. با این تفاسیر اهمیت تعریف کاربردی و دقیق مدلسازی اطلاعات ساختمان روشن تر می شود. BIM چیست و چرا اینقدر ابهام و سردرگمی پیرامون معنای آن وجود دارد؟ 

برای کسانی که با مدلسازی اطلاعات ساختمان آشنایی چندانی ندارند بهتر است از اینجا شروع کنیم که BIM چه چیزی نیست. وقتی کج فهمی ها و برداشت های غلط رایج درباره BIM مشخص شود، بهتر می توانیم مفهوم مدلسازی اطلاعات ساختمان را درک کنیم.

BIM مدلسازی سه بعدی نیست.

یک مدل سه بعدی BIM نیست. صرفاَ با ساخت یک مدل سه بعدی از مدلسازی اطلاعات ساختمان بهره نبرده ایم. اگر یک مدل سه بعدی با نرم افزارهایی مثل AutoCAD طراحی کنیم به این معنی نیست که یک مدل با ویژگی های BIM داریم. دلیل این تفاوت هوشمند نبودن مدل های سه بعدی است؛ مدلی که هوشمند نباشد اطلاعاتی درباره پروژه به بیننده نمی دهد. در این مدل های سه بعدی غیرهوشمند، برای درک صحیح هر یک از عناصر باید آن را فقط برمبنای ویژگی های هندسی اش تفسیر کرد. به عبارت دیگر، هیچ داده و اطلاعات هوشمندی بجز ویژگی های هندسی مدل وجود ندارد. 

تصور کنید بخواهیم عناصر یک مدل سه بعدی را هوشمند کنیم؛ مثلاً جنس درها، پنجره ها و دیوارها را مشخص کنیم. درست همین جاست که مدل سه بعدی ساده ما تبدیل به یک مدل BIM می شود البته از نوع بسیار ساده آن. همین مثال ساده تفاوت مدلسازی سه بعدی و مدلسازی اطلاعات ساختمان را بخوبی نشان می دهد.

BIM همان رویت (Revit) نیست.

اگر یک عقیده مشترک بین تمام فعالان صنعت طراحی و ساخت و ساز وجود داشته باشد، دستگاه بازاریابی قدرتمند اتودسک است. وقتی کسی به شما می گوید که یک طراحی CAD انجام داده از او نمی پرسید ” با کدام نرم افزار؟”. همه ما می دانیم که دوست یا همکارمان به احتمال زیاد از نرم افزارهای اتودسک استفاده کرده است. همین روند وارد حوزه مدلسازی اطلاعات ساختمان هم شده و اصطلاحات مدلسازی اطلاعات ساختمان و رویت تقریباً قابل تعویض و جابجایی شده اند. دقت داشته باشید که نرم افزار رویت یکی از قویترین ابزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان است اما تنها ابزار موجود نیست. در واقع شما می توانید با نرم افزار رویت یک مدل سه بعدی کامل بسازید بدون اینکه کار مدلسازی اطلاعات ساختمان انجام داده باشید. 

BIM مدل ساختمان یکپارچه نیست.

این مورد یکی از مهمترین و رایج ترین ابهاماتی است که پیرامون مدلسازی اطلاعات ساختمان وجود دارد . بسیاری از مردم مدلسازی اطلاعات ساختمان را معادل تهیه یک مدل یکپارچه می دانند و تصور میکنند میتوان از هر دو اطلاعات یکسانی را استخراج کرد . اما مدلسازی اطلاعات ساختمان مجموعه ای از مدل های متمایز است (همانطور که می دانید شما می توانید یک مدل معماری، یک مدل ساختاری و چند مدل متفاوت دیگر برای هر یک از خدمات ساختمان داشته باشید). هر کدام از این مدل های متمایز اطلاعات متفاوتی را ارائه می کنند و تنها در کنار هم می توانند تصویر جامع و کاملی نسبت به پروژه را شکل دهند. وقتی این مدل های مختلف را کنار هم بگذاریم به یک مدل BIM دست یافته ایم.

ایده اصلی مدلسازی اطلاعات ساختمان ارائه یک پایگاه داده یکپارچه است نه یک مدل منفرد. در این پایگاه داده می توان به طراحی ها و اسناد گرافیکی و غیرگرافیکی، جدول های زمانبندی و سایر اطلاعات دست یافت. 

راه حل های مدلسازی اطلاعات ساختمان سه مشخصه مهم دارند : 

روی پایگاه های داده دیجیتال ساخته و اجرا می شوند؛

تغییرات را از طریق این پایگاه های داده مدیریت می کنند تا همه قسمت ها با تغییرات یک بخش پایگاه داده هماهنگ شوند؛

 اطلاعات را ضبط و ذخیره می کنند تا در برنامه های کاربردی صنعتی دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

BIM مدیریت چرخه عمر پروژه نیست.

یکی دیگر از برداشت های جالب از BIM این است که ” مدلسازی اطلاعات ساختمان تنها وقتی محقق می شود که کل اعضای تیم – از طراح تا مدیر مالی – در آن درگیر باشند.

نمی توان گفت این باور غلط است اما فقط یک مدل BIM کامل میتواند تمام اطلاعات مدیریت شده از فازهای طراحی، ساخت و بهره برداری پروژه را ارائه کند. 

متخصصان BIM معمولاً به مشتریان توصیه می کنند تعریف درستی از انتظاراتشان از مدلسازی اطلاعات ساختمان پروژه شان داشته باشند.

برای کسانی که به تازگی به استفاده از BIM روی آورده اند، بسیار مهم است که در وهله اول روی مزایای داخلی تمرکز کنند. به این ترتیب کیفیت طراحی های هماهنگ، زمانبندی محصولات یا سایر ویژگی ها و اهداف پروژه ارتقا می یابد.

باید چالش های پیش رویتان را شناسایی کنید و یک راه حل برای آنها پیدا کنید تا به اهداف موردنظرتان برسید.

فقط وقتی که اینکار را یاد گرفتید و فرایندهای کاری پروژه تان را طراحی، آزمایش و اصلاح کردید می توانید با سایر اعضای پروژه همکاری سازنده داشته باشید. بهتر است کارها را به ترتیب انجام دهید و چند هندوانه را با هم برندارید.

مدلسازی اطلاعات ساختمان چیست؟

حالا وقت آن است که یک تعریف مختصر اما جامع از BIM ارائه دهیم :

 مدلسازی اطلاعات ساختمان به معنای مدیریت اطلاعات یک پروژه است.

به نحوی که هم نحوه شکل گیری این اطلاعات و هم فرایندهای تکرارشونده مبادله آنها را در برداشته باشد .

مدلسازی اطلاعات ساختمان داده های پروژه را به نحوی هوشمند میکند که همه بتواند آنها را بدرستی تفسیر کنند و ریسک تفسیرها و فرضیات نابجا به حداقل برسد .  در واقع ، مدلسازی اطلاعات ساختمان فرایندی است که اطلاعات درست را در زمان صحیح در اختیار افراد مربوطه قرار می دهد

مزایای BIM برای کارفرمایان : 

 -مدیریت تسهیلات و امکانات در دوره بهره برداری

 – پیش بینی مالی و مدیریت مالی

 – افزايش کيفيت پروژه ها

 – برآورد دقیق پروژه

 – کاهش هزینه های مصرف انرژی از طریق بهینه سازی انرژی

 – کاهش ادعا(claim)

 – افزایش کارآیی ساختمان

 – کاهش زمان تحویل پروژه به خريداران محترم

 – یکپارچه سازی مدیریت بهره برداری

 – مدیریت ریسک پروژه

 – بهره برداری و مدیریت بهتر ساختمان

 – بهبود شرایط راه اندازی و تحویل اطلاعات ساختمان به مشتری

 – قابل تلفیق با BMS (تیم مدیریت ساختمان)

 – مدیریت فروش و برندینگ

 – شناسنامه فني و ديجيتالي پروژه ها

مزاياي بيم(BIM)براي پيمانکاران و مجريان محترم

– بررسی تداخلات قبل از اجرا

– کیفیت بهتر اجرا

– بهینه سازی روند اجرای پروژه ها

– مدیریت ایمنی در اجرا

– برنامه ریزی و تجهیز بهینه کارگاه

– کمترین خطا و اشتباه و دوباره کاری ها در مراحل اجرا

– کسب بیشترین سود با صرف کمترین هزینه

– پیش ساخته سازی

– جانمایی تاورکرین با حداکثر راندمان

– مستندسازی دیجیتالی پروژه و صورت مجالس

– استفاده از مدل ساخته شده به عنوان مرجع ساخت و تولید صنعتی

– بروز رسانی سریع تغییرات

– زمان بندی و شبیه سازی گرافیکی فرآیند ساخت

– متره مصالح و برآورد هزینه جبهه کاری های مختلف

– جمع بندی هزینه ها و کنترل آن ها توسط مدیران پروژه

1 دیدگاه برای “فواید BIM در پروژه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *