طراحی داخلی اتاق تمیز یا کلین روم:
توجه به فضای داخلی اتاق تمیز و نحوه ی تقسیم بندی پلان های اتاق تمیزیا کلین روم، نقش مهمی را در ساختار معماری یک ساختمان اتاق تمیز بر عهده دارد.طراحی فضایی اتاق تمیز(کلین روم) با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیری از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب استفاده از فضای اتاق تمیز احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف اتاق تمیز از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری اتاق تمیز یا کلین روم در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.
پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی اتاق تمیز از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جز لاینفک فضاهای معماری از جمله معماری اتاق تمیز بر می شمارد.

انتخاب رنگ دیوارها 

انتخاب رنگ مناسب اتاق تمیز بخصوص اتاق تمیز با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا” رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر به نظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یکی از رنگهای مناسب  اپوکسی روشن است، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهایوسایل اتاق تمیز همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.

 

نورپردازی اتاق تمیز

نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یکنواخت در اتاق تمیزخفگی محیط را از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی در اتاق تمیز بسیار مناسب تر است. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با بکارگیری نور مصنوعی جبران نمایید.

منبع :http://vcsanat.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *