نمونه 3ی دیگ های بخار

طراحی تاسیسات مکانیکی

بعضی بر این باورند که تاسیسات یک ساختمان همانند قلب تپنده ساختمان است ولی ما به این باوریم که تاسیسات علاوه بر یک قلب تپنده،شریان اصلی ساختمان است و بدین لحاظ بسیار حائز اهمیت است.به زبان ساده اینکه عدم توجه کافی به این موضوع می تواند به سادگی منجر به سلب آسایش ساکنین و در نهایت باعث کاهش بهره برداری از فضاهای مفید یک مجموعه بنا گردد.

لذا انتخاب یک سیستم بهینه به همراه محاسبات اولیه جهت تضمین مقادیر تجهیزات و انرژی لازم برای رفع نیازهای تاسیساتی یک مجموعه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۱۰_۱۷-۲۲-۳۰

در طراحی تاسیسات مکانیک یک ساختمان فاکتورهای زیادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت به طوری که هم مطابق درخواست و ایده های اولیه بهره بردار یا کارفرما باشد و هم به لحاظ فنی و مالی بهینه باشد.به همین جهت گروه مهندسین موفق بارزترین و همه ترین مواردی را که جهت طراحی تاسیسات مکانیک یک مجموعه ساختمان می بایست مورد نظر قرار گیرند را به ترتیب اولویت در ذیل دسته بندی کرده است:

1-شرایط اقلیمی فضا مانند:طول و عرض جغرافیایی،شرایط آب و هوایی،میزان بارش ها در فصول مختلف،سرعت و جهت باد،کمینه و بیشینه دما،ارتفاع از سطح دریا،زاویه تابش آفتاب و…

2-چگونگی معماری از نظر طراحی داخلی،خارجی،تخصیص فضاها،دسترسی ها و…

3-کاربری ساختمان مثلا بیمارستانی،آموزشی ،ورزشگاهی،صنعتی،مسکونی و…

4-فرهنگ عمومی غالب در محیط و پیرامون پروژه به عنوان مثال فرهنگ استفاده بهینه از انرژی ، نور و… که در برآورد های اولیه بسیار موثر است.

5-امکانات و دسترسی های محلی به منابع انرژی و تاسیسات زیر بنایی به عنوان مثال امکان یا عدم امکان بهره برداری از خطوط گاز،برق،آب و…

6-محدوده منابع مالی

معمولا مهندسین طراح تاسیسات مکانیک پس از بررسی موارد فوق شروع به محاسبه مقادیر انرژی مورد نیاز جهت تامین شرایط آسایش می کنند.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۱۳_۱۸-۴۳-۳۷

گاهی طراحی تاسیسات برمبنای شرایط مورد نیاز کاری در نظر گرفته می شود مثلا شرایط مورد نیاز کارخانه های تولیدی یا کشتارگاه های صنعتی و… در این گونه موارد الویت فاکتورهای طراحی بر اساس ایجاد شرایط استاندارد در جهت تولید و یا یک فرآیند خاص می باشد.

با توجه به مطالب بالا مشخص میشود که بررسی سلسله عوامل موثر در طراحی بسیار گسترده و وابسته به یکدیگر است لذا جهت محاسبات دقیق شایسته است که از نرم افزارهای دقیق که به طور ویژه برای این کار طراحی و ساخته شده اند بهره جست.

با توجه به نیاز روز افزون استفاده از این دست نرم افزارها ،شرکت های بسیاری در سراسر دنیا نرم افزارهای گوناگونی را ارائه کرده اند که هر کدام قابلیت های منحصر به فرد خود را دارا هستند فارغ از روش های محاسباتی ،خروجی این نرم افزارها متناسب با نوع کاربری دارای تفاوت هایی هستند.لذا انتخاب صحیح نرم افزار جهت هرگونه محاسبات احتیاج به دانش تخصصی لازم را مطالبه می کند.

از این رو گروه مهندسین موفق پس از سالها بررسی بر روی نرم افزارهای مختلف از نقطه نظر فنی و دقت و صحت محاسبات نهایت تلاش خود را می کند تا جهت محاسبه و طراحی تاسیسات مکانیک از بهترین، کارآمد ترین و بروزترین نرم افزارهای موجود بهره مند گردد.

به روز بودن این نرم افزارها این امکان را به طراح میدهد تا بر اساس آخرین متد و روش های مرسوم بر طبق استانداردهای روز دنیا اقدام به محاسبه و طراحی پروژه نماید.

نگارش : مهدی شهرجردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *