شاپ درایینگ SHOP DRAWING

در صنعت ساخت و ساز

شاپ درایینگ SHOP DRAWING چیست؟

امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در صنایع بخصوص صنعت ساخت و ساز شاهد پیشرفت قابل توجه و سریع نرم افزارها و متدهای تهیه نقشه هستیم .

از این رو اغلب مشاوران و طراحان حرفه ای جهت حصول اطمینان از دقت و صحت نقشه ها اقدام به تهیه نقشه های فاز دو میکنند .

وقتی کار طراحی یک پروژه توسط  تیم های مختلف مهندسی انجام میشود . هر گروه مهندسی در هر رشته فنی ، مسئول طراحی بخش های مربوط به تخصص خود میباشد .

لذا مغایرت ها و تداخل هایی که در نقشه های فاز یک ایجاد می شوند ، اجتناب ناپذیر است .

بنابراین برای دستیابی به یک نقشه کامل و جامع لازم است تا تمامی نقشه ها توسط  یک گروه از مهندسان خبره که در کلیه رشته ها صاحب نظر هستند ، مجددا مورد کنترل و بازنگری قرار گیرد .

این تیم مهندسی میتواند متشکل از کارشناسانی باشد که هر کدام از منظر تخصصی خود مهارت و صلاحیت های لازم را جهت بازبینی و اصلاح نقشه ها داشته باشند .

8

 پس از تهیه نقشه های کارگاهی (نقشه های فاز دو ) توسط گروه مهندسین خبره ، معمولا مدل طرح را در کامپیوتر توسط نرم افزار های مدرن روز مانند رویت مپ (REVIT MEP) مدلسازی کرده و کلیه المان های تاسیساتی را را نیز در آن لحاظ میکنند . بنابراین مسیر عبور لوله ، سیم و کابل ، کانال ها و حتی محل نصب دریچه ها ، چراغ ها ، دتکتورها و … نیز کاملا مشخص میشود .

7

شایان ذکر است در این پروسه کلیه تداخل ها و مغایرت ها به وضوح قابل رویت و بررسی هستند .

 

در روش های نوین تهیه نقشه های شاپ درایینگ SHOP DRAWING روال کار بصورت حرفه ای تعریف شده است . بدینصورت که طی اقدام اولیه تیم بازبینی و کنترل متناسب با نوع پروژه شروع به اصلاح و تصحیح نقشه مینماید و در نهایت نقشه های نهایی برای چاپ آماده میشود .

 3D 16

نکته قابل تامل در این روش ها ، این است که به کمک این گونه نرم افزارها قابلیت چاپ و حتی بازبینی مجدد جزئیات در هر مقطع از هر پلان با دقت بالا میسر میباشد . بنابراین در هر فاز از عملیات اجرایی میتوان نقشه های کارگاهی مربوطه به همان جبهه کاری را جهت اجرا به عوامل اجرایی کارگاه ارائه کرد .

 


تهیه و تنظیم : مهندس مهدی شهرجردی


جهت کسب مشاوره رایگان میتوانید با مدیریت مجموعه گروه مهندسین موفق جناب آقای مهندس مهدی شهرجردی تماس حاصل فرمائید

شماره همراه : 2959  161  0912 

شماره دفتر : 32720198-026

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *