اکثر نقاط به جز نقاطی که در ارتفاعات قرار دترند در طول سال یک دوره ی گرمایی را طی می نمایند . این گرما برای گیاهان درون گلخانه اغلب مضر است . اثرات دمای زیاد باعث می ش.د استحکام ساقه از بین  برود و گل ها کوچک شود و در برخی موارد باعث مرگ جوانه ها می شود . 

به همین دلیل سرماش در گلخانه ها حائز اهمیت است . برای ایجاد سرمایش در گلخانه ها از روش های متفاوتی استفاده می کنند که متداول ترین آن ها در پایین شرح داده می شود : 

اندود کردن شیشه ها :

در بعضی از گلخانه ها ، سطح خارجی  شیشه ها و دیواره ها  را  در هنگام آغاز گرما با لایه ای نازک از آب آهک یا آب گل محلول پاشی می کند که این کار باعث می شود تا مقدار زیادی از اشعه های خورشید بازتاب گردد و از گرم شدن بیش از حد هوای داخل گلخانه جلوگیری نماید . 

سایه دادن : 

در بعضی دیگر از گلخانه ها شیشه ها و قسمت های نورگیر را با حصیر ، سایه بان های چوبی و یا تور های رنگی پوشش می دهند . این عمل باعث می شود تا نور تابشی جذب شده و از ورود مستقیم آن ها جلوگیری شود . به این کار سایه دادن می گویند . 

سیستم های تبخیری : 

سیستم تبخیری یکی از سیستم های رایج در سرمایش گلخانه ها به شمار می رود . برای ایجاد سرمایش از طریق سیستم های تبخیری چند انتخاب وجود دارد : 

  1. ایرواشر ( برای کسب اطلاعات بیشتر در زمبنه ایر واشر وارد این موضوع شوید )
  2. کولر های آبی 
  3. فن و پد   

در میان انواع فوق از فن و پد به علت هزینه ی پایین بیشتر استفاده می شود . عملکرد این مکانیزم بدین صورت است که فن های سانتریفیوژ دستگاه هوا را از بیرون کشیده و  از میان پوشال های مرطوب که به کمک مدار آبی سیستم مرطوب شده است را به داخل گلخانه می دمد و در نتیجه نیاز سرمایشی گلخانه را تامین می کند .

سیستم های تبخیری از نظر هزینه اولیه و جاری مقرون به صرفه است .  عدم یکنواختی در انتشار هوا ، عدم کنترل در هوای ورودی و تاثیر پذیری بالا  نسبت به شرایط محیطی را دارا می شود .

 استفاده از پکیج یونیت و هواساز : 

در این روش دستگاه دما و رطوبت را در مقدار طراحی شده تنظیم می کند و از طریق کانال به فضاهای مورد نظر انتقال می دهد . 

در این روش که بیشتر برای گیاهان گرانقیمت کاربرد دارند مستقل از دما و رطوبت محیط ، دما و رطوبت فضای مورد نظر را در مقدار تنظیم شده نگه میدارند و اثرات مورد انتظار گلخانه ای در آن ایجاد می شود . 

از معایب این روش می توان به هزینه ی بالای آن اشاره کرد . 

سیستم مه پاش : 

این سیستم ها بیشتر در گلخانه های تکثیر قلمه و نشاء مورد استفاده قرار می گیرد . عمل مه پاش به وسیله ی نازل هایی که روی بستر کاشت یا سقف گلخانه تعبیه شده است در فواصل زمانی کوتاه و متناوب انجام می شود . بخش متناوب آب در روز های تابستان سبب کاهش درجه ی حرارت هوای داخل گلخانه و اطراف گیاه می شود . در گلخانه هایی که سیستم مه پاش پیاده سازی می شود بستر بذر باید زهکشی مطلوبی داشته باشد . 

مکانیزم عملکردی این سیستم بدین صورت است که جریان آب از فیلتر ها ، لوله ها و اتصالات به افشانک ها می رسد . افشانک ها آب را به ذرات 100 تا 120 میکرون تبدیل نموده و در فضا پخش می نماید . متناسب با میزان تبخیر از سطح برگ ها طول مدت خروج آب از مه پاش ها تنظیم می شود .

روش های تنظیم دبی مه پاش :

  1. برگ الکترونیکی : این قطعه از دو الکترود تشکیل شده که به صورت تراز با محصول نصب می شود و به وسیله ی دو سیم به منبع ولتاژ 24 ولتی متصل می شود .  رطوبت خارج شده از مه پاش بر روی برگ الکترونیکی نیز ریخته شده و با تجمع رطوبت روی آن جریان برق در برگ الکترونیکی برقرار شده و منجر به قطع جریان مه پاش می شود . بعد از تبخیر رطوبت روی برگ مصنوعی جریان مه پاش از سر گرفت می شود .
  2. نورسنج : این وسیله دارای یک چشم الکترونیکی است که وابستگی کارکرد مه پاش را به نور خورشید نتیجه می دهد .
  3. تایمر : با تنظیم مدت زمان رطوبت زنی بر روی این وسیله در سیستم مه پاش بر حسب مدت زمان تنظیم می شود .

دستگاه ابر ساز : 

مه پاش در بعض مواقع به علت خیس کردن سطح برگ ها ایجاد مشکل می نماید . برای حل این مشکل از دستگاه ابرساز استفاده می شود. این دستگاه آب را به صورت ذرات بسیار ریز وارد محیط می کند به طوری که این ذرات می توانند در مدت طولانی در هوا معلق بمانند . سیستم ابر ساز  یک مخزن آب تحت فشار (1.5 تا 3 بار ) است که توسط شیلنگ های فشار قوی به افشانک ها ی ابر ساز متصل می باشند . یک مخزن هوای فشرده نیز در سیستم تعبیه شده که هوا را در فشار 5 تا 7 بار به افشانک ها می رساند . افشانک ها در فواصل 2 تا 3 متر از هم قرار گرفته اند . این دستگاه به وسیله ی رطوبت سنج کنترل می شود . 

گروه مهندس موفق با تجربه ای درخشان در طراحی و اجرای انواع گلخانه ها با کاربری های متفاوت به صورت صفر تا صد  (کلید روشن) آماده ی خدمت رسانی و مشاوره به کارفرمایان محترم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *