ایر واشر (Air washer) چیست ؟

سال ها پیش از ایجاد کوئل‏های پره‏ دار،اسپری آب تقریبا به عنوان تنها وسیله منحصر به فرد برای ایجاد برودت مورد استفاده قرار می‏گرفت . این عمل‏ به این صورت انجام می‏شد که هوای دریافتی و آب در یک اتاقک که نازل‏های‏ اسپری در آن قرار گرفته بودند،با یکدیگر تماس پیدا کرده و هوا توسط یک فن‏ به صورت اجباری ازمیان بانک اسپری آب،مکش می‏ شد . 

این قبیل اطاقک‏ های‏ اسپری با تشت آب،سطوح خیس و دیگر لوازم اضافی به صورت واحدهای‏ کاملی با یکدیگر ترکیب شده و به عنوان ایرواشر شناخته می ‏شوند . 

موارد کاربرد ایرواشر : 

سیستم سرد کنندهء تبخیری زمانی شرایط هوای آسایش را با بهترین نحو برای ما فراهم می‏کند،که طراحی و انتخاب آن سیستم مطابق با درجه حرارت‏ خشک و رطوبت محل مورد نظر باشد. وقتی که شرایط طراحی حتی کمی زیادتر از شرایط معمول در نظر گرفته‏ شود.احتمال می‏رود که عملکرد دستگاه رضایت بخش نباشد.به طوری که نصب محفظهء ایرواشر در سیستم‏ های تهویه مطبوع، به طور بسیار مؤثری می‏توان انواع بوها و گرد و غبار موجود در هوا را از آن خارج کرد. عملکرد سرد کننده‏ های تبخیری جهت انجام شرایط آسایش وقتی رضایت بخش‏ خواهد بود که گرمای محسوس محل مورد تهویه زیاد و میزان گرمای نهان کم‏ باشد. بنابراین برای فضاهای پر جمعیت مانند فروشگاه‏ های بزرگ و سالن‏های‏ تئاتر و مکان‏های عمومی و…استفاده از این دستگاه مناسب نخواهد بود.

با توجه به نیاز می‏تون از سیستم ایرواشر برای کاربردهای رطوبت‏ زنی،رطوبت زدائی و یا سرمایش تبخیری استفاده کرد. ضمنا با نصب‏ محفظه ی ایرواشر در سیستم‏های تهویه مطبوع،به طور بسیار مؤثری می‏توان‏ انواع بوها و گرد و غبار موجود در هوا را از آن خارج کرد.اصولا استفاده از سیستم ایرواشر برای کاربردهای صنعتی و خانگی در مقایسه با سایر سیستم‏های سرد کننده بسیار مقرون به صرفه و ارزان‏تر می‏باشد.
ضمنا هزینه‏ های نصب و راه‏ اندازی و نگهداری این سیستم تبخیری‏ نیز در مقایسه با سیستم ‏های دیگر با صرفه‏ تر و کم هزینه‏ تر خواهد بود و بطور کل می‏توان گفت که در بخش انرژی مقرون به صرفه و قابل اعتماد و انعطاف ‏پذیرند.

مزیت های ایر واشر :

ایرواشر ها را می توان هم به صورت سرمایش صرف و هم به صورت سرمایشی / گرمایشی استفاده کرد که البته این سیستم می بایست زیر نظر کارشناسان خبره طراحی و اجرا گردد چراکه ممکن است در صورت کیفیت پایین طراحی و اجرا، کارایی مطلوبی نداشته باشد. ایرواشر ها سیستم هایی ارزان و به صرفه با هزینه نگهداری پایین هستند که در حکم یک کولر آبی بزرگ استنباط می شوند. این سیستم برای مصارف صنعتی و سالن های بزرگ که نیاز به رطوبت دارند پیشنهاد می گردد. که البته با اعمال تغییراتی می توان رطوبت آنرا کاهش داد و برای مصارف خانگی ، اداری و تجاری هم استفاده کرد.

زنت چیست ؟

زنت (به انگلیسی Zent) دستگاهی است دو منظوره که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش، میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران طراحی گردیده‌است. زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده و اولین بار در کارخانه شرکت صنعتی صافیاد و به همت آقای مهندس مهدی بازرگان از بنیانگذاران این شرکت تولید شده‌است . محلی که زنت در آنجا مستقر و کانال‌های رفت و برگشت هوا به آن وارد می‌شود کف آن می‌بایستی عایق رطوبتی و اگر در نزدیکی محل استراحت شبانه است عایق صوتی استفاده نمود . 

عملکرد

عملکرد زنت برای ایجاد سرما مانند کولر آبی و با استفاده از سیستم پوشال و آبفشان می‌باشد و برای تولید گرما از کویل‌های آبگرم یا الکتریکی استفاده می‌شود. فن در این دستگاه نقش انتقال دهنده هوای گرم یا سرد را به محیط‌های مورد نظر جهت تهویه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *